Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så agerar SVT efter den hårda kritiken

Publicerad: 20 Januari 2017, 07:12

Kattis Ahlström var programledare för SVT:s omdebatterade dokumentär "Kvinnorna på Fröken Frimans tid"

SVT väljer att presentera källor efter kritiken mot "Kvinnorna på Fröken Frimans tid", fejknyheterna låg inte bakom valet av Donald Trump visar ny studie och så gynnar Google de egna produkterna i sökningar. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FejknyheterDokumentärerSVTHillary ClintonKattis AhlströmGoogleSnapchatDonald TrumpEmoji

SVT presenterar källor efter kritiken
SVT kommer nu att redovisa källor och referenser som använts för att göra dokumentärserien "Kvinnorna på fröken Frimans tid". Det skriver företrädare för SVT i en debattartikel i Svenska Dagbladet. SVT och produktionsbolaget Mediabruket har fått kritik för att ha använt sig av historikerna Josefin Rönnbäcks och Christina Florins forskning framställt den som sin egen. Nu hänvisar SVT bland annat till ett 40-tal böcker, flera tidskrifter, brev och dagboksanteckningar.

Studie: Falska nyheter inte bakom Hillary Clintons förlust
I efterdebatten som följde det amerikanska presidentvalet riktades ljuset mot de fejknyheter och den desinformation som sprids i sociala medier. Många kritiker hävdade att de bristen på åtgärder från it-jättar såsom Facebook gynnade Donald Trump.

Nu visar en studie från Stanford och New York University att de falska nyheter som spreds i sociala medier inte var avgörande för utgången av höstens presidentval. Samtidigt visade forskningen att falska nyheter som var positiva för Donald Trump delades över tre gånger så ofta som de som var till fördel för Hillary Clinton. 15 procent av de tillfrågade amerikanerna sa att de läst falska nyheter och 8 procent att de trodde på vad de läst.

"Vår data antyder att sociala medier inte var den viktigaste källan till nyheter om valet, och att till och med de mest spridda falska nyheterna bara lästes av en liten andel av amerikanerna", skriver forskarna enligt AFP.

Gransking: Google gynnar de egna produkterna i sökningar
Wall Street Journal rapporterar att Google till 91 procent placerar annonser för egna produkter högre än konkurrenternas vid sökningar, och att man själva är sin största annonskund. Kartläggningen bygger på 25 000 sökningar tillsammans med datafirman Semrush. Efter att Wall Street Journal konfronterat Googles moderbolag Alphabet med uppgifterna har några av annonserna försvunnit, skriver WSJ.

I ett uttalande säger Google säger att man har ett strikt regelverk kring saken och att man är mycket hårdare mot sig själva än mot kunderna.

Riskerar fängelse efter scen i Hallströms film
En hund tvingades ner i ett forsande vatten under inspelningen av Lasse Hallströms senaste film "A dog's purpose". Nu utreds händelsen och produktionsmedlemmar riskerar att hamna i fängelse, rapporterar TMZ.

Snart kan vi få rödhåriga emojier
Unicodes tekniska kommitté sammanträder för att avgöra hur man ställer sig till att införa rödhåriga emoji-symboler. Rödhåriga emojier har varit en av de mest efterfrågade symbolerna den senaste tiden.

Bland annat ska man nu bestämma om en rödhårig kvinna och en rödhårig man är tillräckligt, då bara 1–2 procent av världens befolkning är rödhårig, eller om man ska satsa på rödhåriga emoji-symboler av flera varianter. Det skriver The Verge.

Det blir Trumps slogan 2020
"Keep America Great" är namnet på valkampanjen som Donald Trump tänker köra för att bli omvald om nästan fyra år. Det framgår av en intervju som The Washington Post gjort med honom. Det är samma slogan som användes i skräckfilmen Purge: Election year som hade premiär ifjol, skriver The Hollywood Reporter.

Offlinedata ska hjälpa Snapchats annonsörer
Snapchats annonsörer kommer kunna ta reda på om offlinedata kan optimera kampanjer i appen. Det nya mätverktyget bygger på ett samarbete med Oracle Data Cloud och innebär att kunderna får tredjepartsinformation om vad slutkonsumenten köper offline. Honda, KIA och STX Entertainment är tre annonsörer som testar verktyget. Det skriver Wall Street Journal.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.