Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 5 december 2014, 08:56
Eyetracking-bolaget Tobii har djupstuderat hur rekryterare använder Linkedin för att hitta potentiella medarbetare åt sina kunderna. Bilderna tittar man som hastigast på och utbildning står inte särskilt högt i kurs i förhållande till erfarenhet, enligt studien.
Rekryterarna ombads gå igenom minst tre profiler vardera medan Tobii via sin teknologi djupstuderade vad man fokuserar på då man tittar på en persons Linkedin-profil.
En sak som är tydligt är att erfarenhetsbiten på Linkedin-sidan väger enormt mycket tyngre än utbildning – 59,5 procent av uppmärksamheten ägnades åt just området erfarenhet, medan rekryterarna lade 22,3 procent på utbildning.
Övriga områden var: 6,7 procent på summeringen i topp 4,5 procent på färdigheter och endast 3,7 procent på själv profilbilden.
Rent tidsmässigt spenderar man också enormt mer tid erfarenhetsbiten – rekryterarna lade i genomsnitt 32,15 sekunder på detta av den totala tiden för varje profil, här låg exempelvis utbildning på 12 sekunder, medan profilens nätverk och liknande knappt genererade någon tid alls.
Linkedin har 332 miljoner använder enligt studien - 94 procent av rekryterarna använder Linkedin aktivt för att utvärdera kandidater.
Karl-Johan Byttner