Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så blev kvällstidningens svarta får Schibsteds guldkalv

Publicerad: 13 Juni 2017, 11:11

Foto: Pax Engström

VG Partnerstudios vd Jonas Ibsen Brynildsrud ger sina bästa tips på hur man bygger en contentsatsning under Resumés mediekonferens Nordic Media Insights.


Ämnen i artikeln:

Nordic Media Insights

Precis som när Aftonbladet drog igång sin contentsatsning tog det lite ”hus i helvete” när norska systertidningen Verdens Gang några månader senare kopierade affärsmodellen. Hård intern kritik, konflikter och fällningar hos norska motsvarigheten till Pressens Opinionsnämnd blev följden. När första räkenskapsåret var klart hade nysatsningen dragit in 45 miljoner i intäkter och en vinst på 11 miljoner.

När VG Partnerstudios vd Jonas Ibsen Brynildsrud talade vid Resumés mediekonferens Nordic Media Insights på Münchbryggeriet i Stockholm avslöjade han att VG räknade att intäkterna ska växa med 50 procent. Med en beräknad omsättning på mellan 60 och 70 miljoner kronor. Illustrativt för Schibsteds snabbast växande företag är att VG Partnersstudio anställt sex personer det senaste halvåret.  

Contentsatsningen drog igång 2015. Schibsted såg då hur Facebook och Google började dominera marknaden, hur användandet av annonsblockerare ökade och hur annonsörerna ökade sina budgetar för content marketing. I dag är ofta Partnersstudions artiklar de mest lästa på VG:s sajt.

– Våra texter är inte reklam, vi tror på innehåll och konkurrerar med redaktionella texter. Vi är medvetna om att det inte är journalistik vi sysslar med, men många av våra medarbetare har jobbat som journalister och har kvalificerad kompetens. Innehållet ska stärka VG:s ledande position och helhetsupplevelsen på VG;s sajt, säger Jonas Ibsen Brynildsrud som understryker att VG Partnerstudion går både efter kvalitet- och vinstprinciper.

– Problemet när vi startade var att många journalister på VG inte förstod hur vi skulle kunna vara en trovärdig avsändare. Men det blev aldrig ett problem på riktigt just eftersom vi har ett team av tidigare journalister. Med integritet.

Ett exempel på hur VG jobbar är samarbetet med Nordisk Film inför premiären av storfilmen "Kongens nei" som handlar om den tyska ockupationen och kung Haakons modiga agerande 1940. En tidigare hovreporter på Partnerstudion berättade historien i en lång text med bilder från filmen. Först i slutet kom en länk med trailer från filmen. Artikeln fick 600 000 sidvisningar och mer än 30 procent scrollade igenom hälften av artikeln. Filmen sålde 700 000 biljetter och blev landets mest sedda film förra året.

Men just konvertering är inte ett mått VG Partnersstudio arbetar med gentemot annonsören. Istället för att artiklarna ska driva försäljning arbetar bolaget för att få upp andra nyckeltal hos annonsören såsom preferens och kännedom. Man gör bara kampanjer för kunder som har ”brand lift” som primärt mål.

När e-handelsbolaget Komplett vände sig till VG var kvällstidningens bevakning av digitala trender begränsad. Partnerstudion skapade då en fliken ”smart” där VG:s läsare kunde läsa artiklar om hur digitaliseringen påverkade deras vardagsliv. I dag har den utvecklats till Norges största sajt för technyheter.

– I början var folk lite skeptiska mot att artiklar med konsumentråd skulle sälja produkter utan att man hade en köplänk i artikeln. Men vi har ett exempel på en artikel om hur man använder en viss smartwatch. Den klockan sålde ut efter vår artikel, utan att texten hade syfte att sälja klockan. Det handlar om att folk litade på innehållet i artikeln. Hade vi skrivit artikeln i syfte att sälja klockan hade den aldrig sålt slut. Det handlar om att ge läsarna ett mervärde.

– Om du skriver en artikel enbart med syftet med att konvertera så ger du inte läsaren något mervärde.

VG-chefens bästa råd för att starta upp en branded content studio

1) Bygg satsningen utifrån redaktionell kompetens: ”Det är det vår publik köper”
2) Skapa värde för både användaren och annonsören
3) Kompromissa inte med publicistiken

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nordic Media Insights

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.