Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag28.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så blev Lajkat.se Sveriges tredje största mobilsajt – på en månad

Publicerad: 18 September 2014, 09:43

Ehsan Fadakar och Erik Carlsson på Lajkat.se.

Schibsteds nya viralsatsning Lajkat.se har fått en drömstart. På bara drygt en månad är sajten landets tredje största mobilsajt efter Aftonbladet och Expressen – och dessutom Sveriges största sajt för 18-24-åringar. Utan trafikhjälp från Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

Ehsan FadakarSchibstedLajkat.se

Över en miljon unika besökare i mobilen förra veckan och en halv miljon unika i desktop.

Nya Schibsted-sajten Lajkat.se, som startades den 12 augusti, är stigande stjärna på den svenska online-himlen. Inspirerad av internationella framgångar som Buzzfeed och Upworthy har den gått rakt in i målgruppn – 18-24-åringar.

Ehsan Fadakar
, debatt- och sociala medier-chef på Aftonbladet, är ansvarig utgivare för Lajkat som på bara några veckor blivit Sveriges tredje största sajt i mobilen alla kategorier, enligt Kia Index.

Hur kommentarer du raketstarten?

– Vi är Sveriges största sajt för 18-24-åringar. Vi visste vad vi gjorde, men det här är något alldeles extra. Engagemanget från besökarna har varit helt fantastisk vecka efter vecka. Men det här är bara början. Erik (Carlsson, reds anm) och jag märker redan nu att vår publik höjer kraven på oss hela tiden. Så vi måste bli ännu smartare, mer kreativa och fortsätta jobba hårt.

– Vi har dessutom uppnått det utan att få någon trafik från Aftonbladet.se. Det känns väldigt skönt.

Tredje störst i mobilen – vad säger du om det?
– Det visar att vår underslogan "På bussen, jobbet och i soffan" stämmer väl överens med när publiken faktiskt uppfattar Lajkat. Och dessutom har vi hela tiden utgått från att det är i mobilen vår målgrupp finns. Jag och Erik är väldigt noga med att det är 18-24 som är kärnan. Allt vi gör utgår främst från den målgruppen. Dessutom har vi en snabb, enkelt sajt som underlättar för besökarna.

Hur har ni jobbat och varför har det gått så bra?

– Vi gjorde rätt analys från början. Och har varit väldigt noga med både produkten och målgruppen. Vi gör inte allt för alla. 18-24 är målgruppen och där ligger fokus. Det är lätt att börja svaja i det tänket och vilja nå alla. Dessutom är jag och Erik väldigt ärliga mot varandra, är något tråkigt så säger vi det rakt ut. Det har varit en viktig del i framgången.

– Dessutom utgår vi från underhållning. Även journalistik kan vara underhållande. Vi måste paketera journalistiken vi gör för att konkurrera med allt annat målgruppen har att välja bland på nätet.

Vad har ni för målsättning?
– Vi sitter just nu med det arbetet. Men vi har trafik- och varumärkesmässigt slagit våra målsättningar. Nu jobbar vi intensivt med intäktssidan. Men jag skulle inte bli förvånad om Lajkat.se fortsätter att vara Sveriges största sajt bland unga vuxna.

Vad säger du om konkurrenterna i genren och hur ni skiljer er från dem?
– Det är väldigt viktigt att inte titta för mycket på vad andra gör. Man måste gå sin egen väg. Vi ser redan nu att många som skulle klassa sig själva som konkurrenter till Lajkat försöka kopiera framgångsreceptet. Men det har visat sig att vår publik helst väljer originalet.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.