Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så blir Aftonbladets nya ledningsgrupp

Publicerad: 11 April 2018, 11:39

UPPDATERAD. I dag presenterade publisher Lena K Samuelsson Aftonbladets nya ledningsgrupp. Här är personerna som ska leda tidningens nyhetsarbete.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetLena K Samuelsson

Den 7 mars stod det klart att Lena K Samuelsson tar över rollen som publisher på Aftonbladet permanent efter Sofia Olsson Olsén. Klockan 14.00 på onsdagen samlade hon redaktionen på kvällstidningens plan i Schibstedhuset till ett stormöte för att presentera sin nya ledningsgrupp.
– Det är ett starkt och erfaret team som ska lyfta Aftonbladet till nästa digitala nivå och utveckla nyhetsarbetet med uppdrag att integrera video i hela organisationen.

Tre nya redaktionschefer presenterades:

Karin Schmidt Hellsing har en bakgrund som bland annat nyhetschef på Aftonbladet, men har de senaste fem åren arbetat på SVT och suttit med i programledningen och ansvarat för Play och flera onlineprojekt.

Michael Poromaa är en erfaren nyhets- och kvällstidningsredaktör. Han har byggt upp Breaking News-organisationen på Aftonbladet var tidigare på Sportbladet.

Dagens tv-chef Lotta Folcker kliver upp och blir redaktionschef med ansvar för Aftonbladet Lab, en ny avdelning som drivs av innovation och med uppdrag att hitta och utveckla nya digitala initiativ för Aftonbladet inom video, affär, journalistik, digitala kanaler och arbetsmetoder.

Maria Trägårdh blir chef för Aftonbladet Granskning och Projekt, en ny avdelning för fördjupande journalistik, grävprojekt, minidokumentärer och artikelserier.

Andreas Aspegren blir chef för den nya enheten Consumer Business där bland annat Plus-affären ingår.

Niclas Bergström blir ny strategichef med uppdrag att bygga ett team för Audience Engagement.

Omorganisationen innebär en större nyhetsorganisation med Breaking News och Dagens Agenda. AB Morgon och andra nyhetsdrivna delar av Aftonbladet TV integreras med nyhetsredaktionen.
– Nya Aftonbladet får en tydligare och mer fokuserad organisation. Vi bygger på våra styrkor: starkt och brett nyhetsarbete med granskningar i världsklass, en unik sport-position, affär och redaktion ihop för bästa möjliga leverans till våra läsare, tittare och kunder. Hela organisationen ställs om mot video och styrs utifrån tydliga mätbara strategiska mål, säger Lena K Samuelsson i en kommentar.

Sedan tidigare står det klart att redaktionschefen Håkan Andreasson lämnar sin plats i redaktionsledningen på eget initiativ samtidigt som han erbjöds en ny roll på tidningen. Maria Trägårdh klev då in som tillförordnad.

Aftonbladet meddelar också att fler kommer att anställas direkt av tidningen istället för av bemanningsbolaget SMAB.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.