Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så blir DI-duons nya mediesatsning

Publicerad: 30 januari 2015, 08:01

Stefan Lundell och Olle Aronsson.

Resumé har tidigare berättat om DI-profilerna Olle Aronsson och Stefan Lundells nya mediesatsning "Diggit" och podden "Startupveckan". Nu går de ut med mer detaljer om storsatsningen.


Ämnen i artikeln:

Stefan LundellOlle AronssonDagens Industri

Investeraren Staffan Persson, med succéer som Unibet och Lexington i ryggen, går in och blir största externa aktieägare i det nya bolaget.  
– Jag behövde inte lång betänketid för att hoppa på. De senaste åren har det i Sverige skapats ett ohyggligt starkt kluster av kunnande, serieentreprenörer och riskvilligt kapital inom den digitala sektorn. Där finns stor potential för en sådan här typ av medieaktör, säger han i en kommentar.

I dag har Stefan Lundell och Olle Aronssons nya podcast Startupveckan, som kan betraktas som en utmanare till deras gamla Digitalpodden, premiär. Redan nu har de fått in Klarna och Unibet som sponsorer av den nya podden. Dessutom har de ingått ett samarbete med Telia kring deras stora företagsevenemang Connect2Business.
– Det känns grymt inspirerande och kul att vi på kort tid fått fart på verksamheten. Vår kommande nyhetssajt ska bli navet i den här satsningen men vi har också en rad andra spännande idéer som vi kommer förverkliga under året, säger Stefan Lundell, medgrundare och innehållschef på bolaget i en kommentar.  

Resumé har tidigare rapporterat att den nya sajten ska heta Diggit, men i dag är beskedet att Startupveckans lyssnare ska få bestämma namnet. De har också värvat över reportern Jon Mauno Pettersson från Dagens Industri, och ytterligare två personer ska in på den totalt fem man starka redaktionen.
– Medan andra skriver domedagsprofetior väljer vi att se möjligheter. Journalistiken är inte i kris. Krisen gäller specifikt den affärsmodell som är uppbyggd kring papperstidningen. Vi startar en renodlad digital tjänst utan tung pappersryggsäck, säger Olle Aronsson, medgrundare och produktchef på bolaget samt blivande ansvarig utgivare för sajten.

De meddelar också att de kommer göra en redaktionell satsning på Almedalsveckan i sommar.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.