Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så blir dina anställda sociala medier-ambassadörer

Publicerad: 18 februari 2015, 16:15

Anställdas Facebookvanor behöver inte vara ett problem.

Foto: Colourbox.

Att personalen slösurfar på Facebook behöver inte vara ett problem. Det kan tvärtom vara ett bra verktyg för att dra till sig talang och utveckla varumärket på. I alla fall om man får tro Ambrosia Humphrey, som är talangchef på sociala medier-appen Hootsuite.


Till Adweek har Ambrosia Humphrey gett fyra tips på hur företag ska få sina anställda att bli sociala medier-ambassadörer:

Håll liv i samtalet
Arbetsgivarna borde uppmuntra de anställda att vara aktiva i diskussioner.

Dela saker anställda vill gilla
Lägg ut uppdateringar som får de anställda att känna stolthet över företaget. Det kan handla om att dela företagsinformation som annars skulle skickats via internmejlen.

Använd de anställdas sociala resurser
Bland de anställda finns det säkert en del som har många följare och stora nätverk i sociala medier. Där handlar det återigen om att dela saker som de anställda finner en glädje i att föra vidare.

Jobba med hashtags
Hashtags på Twitter och Instagram kan vara ett bra sätt att skapa en företagskultur även på sociala medier. Hootsuite använder sig exempelvis av #hootsuitelife.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.