Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så blir du odräglig på Facebook

Publicerad: 16 Oktober 2013, 08:30

Foto: Colourbox.

Huffington Posts blogg ”Wait but why” har listat sju metoder för att komma med fullständigt odrägliga statusuppdateringar på Facebook.


Ämnen i artikeln:

Huffington Post

”2010 var ett stort år för mig….Jag skrev ett album med Matthew  Johannson. Skrev ett ytterligare album som jag är stolt över. Jag fick  hänga med Owen Wilson och jobbade med Will Ferrell på ett fantastiskt  projekt.”

Så lyder utdraget från en närmast odräglig statusuppdatering enligt Huffington Posts blogg ”Wait but why”.

I bloggen framgår att man är fullständigt fascinerad över hur någon kan vara så ”aggressivt motbjudande”.

”Wait but why” konstaterar att det finns två bra metoder för att inte ha irriterande statusuppdateringar på Facebook – intressant/informativ och underhållande.

”Wait  but why” listar sju metoder för hur man blir extremt odräglig på  Facebook – en gemensam nämnare är att metoderna går ut på att skapa uppmärksamhet, en image, tillgodose en narcissistisk läggning eller helt enkelt göra andra avundsjuka.

Den  första handlar om att skryta och berätta hur fantastiskt liv man lever.  Här kan det handla om alltifrån att berätta att man  har sitt drömjobb till att man har en ”fantastisk helg” på ingång.

Här är ett exempel. ”Gissa vem som just kom in på den och den utbildningen.”

”Wait but why” menar också att det finns en rad skäl till att lägga ut sådana statusuppdateringar.
Det  kan handla om alltifrån att måla upp en bild av att man är framgångsrik  till att man har ett fantastiskt socialt liv.

Det finns också andra  former av skryt. Ett sådant är det dolda skrytet.

Här går metoden framförallt ut på att låtsas vara ödmjuk, men att man döljer skrytet i form  av ett rejält orerande.

Här kan ett exempel vara:
”Jaha, nu ger man doktorstitlar till bedragare och fyllon. Vilken tid vi lever i.”

En tredje skrytvariant är den om att man befinner sig i ett fantastiskt förhållande,.

Här  kan man inte låta bli att komma med superlativ över sin partner. Ett  exempel är. ”Tack Rachel, för det bästa året i mitt liv.”

Den andra metoden går ut på att att skapa kryptiska ”cliffhangers”.
Här  postar man inlägg som visar att något dåligt eller bra händer i ditt  liv utan att berätta vad det handlar om. Här är exempel: ”Nu får det  räcka. Jag har fått nog av att dejta.”

Den tredje metoden handlar om  en mer bokstavlig statusuppdatering över sitt vardagliga liv. Här kan  ett exempel vara ”Nu drar jag till gymmet, sedan blir det  föreläsningar.”

Den fjärde metoden går ut på att lägga ut lite mer  oförklarliga meddelanden till allmänheten, utan att det egentligen finns  något skäl att alla ska få reda på det.

”Jag saknar dig! När ska vi gå ut?”

Den  femte metoden är att komma med Oscarsliknande tal utan anledning.  

Exempel: ”Jag måste bara få berätta hur tacksam jag är över alla er som  har påverkat mitt liv.” Återigen är det uppmärksamhet som gäller.

En  sjätte variant är att lägga ut något som är fullständigt uppenbart. Här  kan exempel vara: ”Jag känner så mycket för det egyptiska folket och  deras kamp för frihet.”

Den sista, och sjunde metoden, går ut på att  komma med helt intetsägande visdomar eller låna sådant från andra.  Exempelvis: ”Sinnesro kommer inifrån. Sök det inte utanför – Buddha.”

I  bloggen konstateras att det inte finns någon ogilla-knapp eller  fuck-off-knapp på Facebook, vilket gör att de som postar statusinlägg  enligt de sju metoderna många gånger är omedvetna om att man drar ned  ”kvaliteten på andras liv.”

”Wait but why” konstaterar också att även  om det finns personer som har många vänner på Facebook så är det ofta  få som ”verkligen gillar en.”

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Huffington Post

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.