Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag01.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så blir Facebooks betalmodell för annonser

Publicerad: 29 Februari 2012, 22:08

Ninni Lindertz på Facebook.

Foto: Andreas Elgstrand.

Facebook vill vända upp och ned på annonsmarknaden och införa storytelling: – Vi inför en affärsmodell för reklambudskap som mer går ut på att den som berättar storyn har en koppling till dig, säger Ninni Lindertz, varumärkesstrateg på Facebook.


Ämnen i artikeln:

FacebookNinni Lindertz

Här utgår Facebook från word-of-mouth. Tanken är exempelvis att om någon planerar en fransk middag kan denne se att en vän har en koppling till en viss vinsort, vilket i sin tur kan stimulera till ett köp:

– Precis som du diskuterar varumärken i det verkliga livet med dina vänner ska du också kunna göra det på Facebook, säger Ninni Lindertz.

I och med förändringen inför Facebook även flera olika betalmodeller.

Företagens egna Page-sidor blir fortfarande gratis, men bolagen ska även kunna köpa en produkt – Product Reach Generator – som gör att att företagen kontinuerligt kan säkerställa att man når en viss procentandel av dem som gillar (likar) företaget med olika former av reklambudskap.

Här tänker sig Facebook att produkten är särskilt lämpad för storbolag.

Facebook inför också ett helt nytt paket kring Premium-annonser.
Här kan man precis som tidigare få annonser visade i högerspalten på sidan hos en användare med ett visst intresse, men från och med idag blir även möjligt få exponering  i nyhetsflödet samt i mobilen.

Här bygger affärsmodellen på att man betalar per klick. Den som betalar mest och har bäst klick-rating får högst placering på sidan.

Annonsörer kan även köpa annonser som användaren får se då man loggar ut från Facebook.  Annonsen försvinner efter 40 sekunder.

Här tänker man sig exempelvis att universitet och liknande skulle kunna vara intresserat av sådana annonser.

– Det nya sättet att annonsera utgår ifrån själva pagen och bygger på att man har koppling till ett varumärke eller har en vän som har en koppling till ett visst varumärke, säger Ninni Lindertz.

En ytterligare ny produkt kallas Offers. Denna innebär att företagen pushar ut meddelanden till sådana som har valt att gilla företaget:

– Detta innebär bland annat McDonalds kan skicka ett erbjudande om billiga hamburgare, men användaren måste själv godkänna erbjudandet, säger Ninni Lindertz.

Ytterst handlar det om att förvandla företagens envägskommunikation till tvåvägskommunikation:

– Går du i Stockholm möts du av reklambudskap som hela tiden bygger på envägskommunikation. Facebook vill skapa en tvåvägsdialog mellan företaget och användaren, säger Ninni Lindertz.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

FacebookNinni Lindertz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.