Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så blir Facebooks nya artikelformat

Publicerad: 13 Maj 2015, 05:03

Så här ser formatet ut.

Foto: Pressbild.

Nu lanserar Facebook "Instant articles" som kan få stor betydelse för mediebranschen, Elon Musks batterier på väg mot en rekordlansering och stor medieaffär i USA. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Leif GW PerssonFacebookSVTRättviseförmedlingenAOLTeslaElon MuskVerizon

Facebooks nya artikelformat är här...
En stor mediesnackis under våren har varit Facebooks samarbete med ett antal ledande publicister om att skapa innehåll som enklare går att ta till sig via det sociala nätverket. I dag har det premiär. Medierna som är med i projektet från start är The Atlantic, BBC News, Bild, BuzzFeed, The Guardian, National Geographic, NBC, New York Times och Der Spiegel. Till en början är det bara utvalda artiklar som kommer att publiceras genom den nya funktionen, kallad "Instant articles".

Det huvudsakliga syftet med funktionen är att användarna på ett enklare sätt ska kunna ta till sig av innehåll. En stor poäng är snabbheten i formatet, till skillnad mot de sedvanliga laddningstiderna när någon slussas vidare till en annan sajt. Enligt Facebook är Instant articles i genomsnitt tio gånger snabbare, skriver The Verge, eftersom de ligger på det sociala nätverkets servrar istället för på mediernas. Det kommer också att erbjuda läsarna större möjligheter till interaktivitet i materialet, vilket ska ge en bättre upplevelse.

Bedömare menar att menar att den nya funktionen kan bli början på en smärre revolution för mediebranschen. Samtidigt lurar faran bakom hörnet eftersom mediebolagen nu blir allt mer beroende av Facebook – en plattform som de själva inte har någon kontroll över. För det sociala nätverket finns det också en given uppsida i att få tillgång till mer data om sina användare. Men även mediehusen kommer gagnas.

"Publicisterna kan sälja annonserna i sina artiklar och behålla intäkten, eller så kan de välja Facebooks Audience Network för att kapitalisera på osålt annonsutrymme. De kommer också ha möjligheten att spåra data och trafik genom Comscore och andra analysverktyg" skriver Michael Reckhow, produktchef på Facebook, i ett blogginlägg om Instant articles.

...Och Facebook ska börja sälja begagnade prylar
Blocket kan snart se sig utmanade av Facebook om den stora begagnat-marknaden på nätet. Nu testar Facebook nämligen en ny funktion som låter dig leta annonser direkt i sajtens sökfält. Funktionen letar igenom köp och sälj-grupper du är medlem i och det går även att söka igenom öppna grupper, skriver The Next Web.

Teslas batterier – en rekordlansering
Många är det som har hyllat Tesla-grundaren Elon Musks presentation av de nya solcellsdrivna batterierna som ska revolutionera världens elförsörjning. Nu visar det sig att lanseringen har blivit en dundersuccé. Tesla är på väg mot tidernas bästa produktlansering och är på väg att spränga miljarddollarvallen snabbare än någon annan produkt,skriver DI med hänvisning till nyhetsbyrån Bloomberg.

Stor medieaffär i USA: Verizon köper AOL
Det är inte bara i Sverige som mediebranschen konsolideras. Även i USA går utveckling snabbt, och igår meddelade teleoperatören Verizon att de köper onlinebolaget AOL för 4,4 miljarder dollar, motsvarande cirka 36,5 miljarder kronor. En stark drivkraft för Verizon är att komma in i den kraftigt växande marknaden fär mobilreklam och streamad video, skriver LA Times.

Rättviseräknare ska hjälpa medierna med jämställdheten...
Just nu pågår en global undersökning om vilka som får synas i media. I Sverige vill Rättviseförmedlingen underlätta för redaktioner att skapa jämn fördelning genom den nylanserade tjänsten Rättviseräknaren, enligt SVT. Funktionen är enkel. Genom att klistra in webbadressen i en ruta så spottar Rättviseförmedlingens nya digitala redskap ut fakta om alla som kommer till tals i artikeln. Antal män och kvinnor, nordisktklingande namn eller inte och uppgifter om expertrösten är en man eller kvinna.
– Vi vill underlätta för medieredaktioner att räkna och få siffror på hur det faktiskt ser ut, säger Seher Yilmaz, ordförande i Rättviseförmedlingen, till SVT.

...Men Aktuellt har inte tid att räkna
SVT:s program ska präglas av mångfald. Tidigare fyllde Aktuellts redaktörer i Excel-filer med hur många kvinnor, män och personer med icke-nordisktklingande namn som förekom i sändningarna. Men det projektet har lagts på hyllan sedan ett år tillbaka.
– Redaktörerna har inte tid att räkna så nyhetsledningen lade ner räkningen, förklarar Anders Sundkvist, planeringredaktör på Aktuellt, till SVT Kultur.

"Bäckström" kan bli svensk serie
I USA floppade tv-serien som är baserad på Leif GW Perssons böcker. "Backstrom" skrotades nyligen av Fox efter en säsong på grund av svaga tittarsiffror.  Snart går rättigheterna tillbaka till skaparen, och då kan det bli en svensk version av serien, skriver Aftonbladet.
– Jag är såklart öppen för det. Jag är öppen för allt. Men exakt vad det blir kan jag inte säga nu. Kanske framstår jag som en girig jävel, men det är ingen hemlighet att amerikanarna betalar mer, säger Leif GW Persson till tidningen.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.