Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så blir MTG:s nya ledning

Publicerad: 24 augusti 2015, 13:21

MTG samlar fyra affärsområden under bolaget MTG Sverige. I samband med den nya organisationen har flera nya chefer tillkommit.


Ämnen i artikeln:

MTGMTG TVMTG Radio

Tidigare i dag presenterade MTG ett globalt sparpaket som kan göra att 300 personer får lämna organisationen i Sverige, Danmark, Storbritannien, Norge för att spara 600 miljoner kronor om året.

MTG Sveriges nya organisation består av fyra affärsområden: MTG Sweden Pay-TV (Viasat), MTG Sweden Free-TV (TV3, TV6, TV8, TV10 och Viacomkanalerna MTV och Comedy Central), MTG Sweden Play (TV3 Play, TV6 Play, TV8 Play, TV10 Play, Juicy Play) och MTG Sweden Radio (Rix FM, Bandit Rock, Lugna Favoriter, ILikeRadio).

Communications och Program stödjer alla affärsområden, liksom staberna Finance, HR och Operations.

– Det är första gången vi samlar de fyra plattformarna i ett enda företag. Det gör oss betydligt bättre rustade att möta konkurrensen men det innebär också att vi kan få ut mer av våra investeringar. Jag ser fram emot att göra den resan tillsammans med en mycket stark ledningsgrupp, säger MTG Sveriges vd Anders Jensen i ett pressmeddelande.

Den nya organisationen är nästa steg i de förändringar som gjordes på koncernnivå i maj, då MTG i Sverige, Norge och Danmark gick från att vara en produktorienterad organisation till att organiseras landsvis. Syftet är att integrera koncernens verksamheter och föra dem närmare konsumenter och samarbetspartners.

Nya chefer

Filippa Kindblom, operativ chef, MTG Sverige. Har arbetat på MTG sedan i juni 2014 då hon började som head of business strategy för fri-tv och radio i Skandinavien. Innan hon kom till MTG arbetade hon i London och New York, bland annat på Daily Mail and General Trust som äger nyhetssiten Mail Online och på Boston Consulting Group.

Johan Johansson, CFO, MTG Sverige. Har arbetat på MTG sedan 2006 då han började som trainee. Sedan dess har han haft flera roller inom ekonomifunktionen, både operationellt med tv och radio men under många år också ur ett centralt MTG-perspektiv med allt från kvartalsrapporter och analys till affärsutveckling och strategiarbete.

Sara Lerdell, hr-direktör, MTG Sverige. Har närmare 20 års erfarenhet av hr från en rad olika företag, bland annat TV4, Scandic Hotels, Canal Digital, Clear Channel och Klarna. Sara började på MTG i november 2013 och kommer nu senast från rollen som hr director pay tv nordic and free tv & radio Scandinavia.

Mats Nyman, affärsområdeschef fri-tv. Har arbetat på MTG sedan 1996, då han började som säljtrainee i MTG-bolaget Airtime. Sedan dess har Mats haft en rad olika säljroller inom koncernen, senast var han försäljningsdirektör i MTG TV.

Sahar Nikmanesh, affärsområdeschef Betal-TV. Arbetat inom MTG och Viasat sedan 2007, bland annat som försäljningsdirektör och CRM-chef.

Thomas Falkenberg, tillförordnad affärsområdeschef Play. Har arbetat på MTG sedan 2009 och har tidigare erfarenhet från bland annat Canal Plus och SBS. Thomas är tillförordnad chef. Rekryteringen av en permanent chef är inledd.

Suzanne Mathson, kommunikationsdirektör MTG Sverige. Började som kommunikationsdirektör på MTG TV i mars 2015, då hon värvades från rollen som partnerchef på Hyper Island. Har arbetat med varumärken och kommunikation sedan 1999 och har en omfattande svensk och internationell erfarenhet.

Sedan tidigare är Karin Stjärne och Christer Modigh programdirektör för MTG Sverige respektive affärsområdeschef för radio.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MTGMTG TVMTG Radio

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News