Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så blir Resumés nya magasin

Publicerad: 15 Februari 2017, 10:39

Resumés chefredaktör Johan Såthe, Per Boström och Daniel Låftman på Content Innovation.

Foto: Andreas Elgstrand (montage)

Ny logga, nytt format för magasinet i papper och tillgång till digitala analysbrevet Resumé Insikt. Välkommen till Resumés nya värld!


Ämnen i artikeln:

Johan SåtheContent InnovationResumé

Första numret av Resumé i papper såg dagens ljus för 67 år sedan. Då bestod tidningen av fyra stencilerade blad, som häftades ihop för hand. Resumé anno 2017 består av 60 sidor och har gått över från tabloid- till magasinsformat. I och med bytet av format så försvinner en del vinjetter och avdelningar i tidningen, och en del nya tillkommer.
– Läsarna kommer att känna igen sig och förhoppningsvis också uppskatta de nya inslagen i Resumés magasin. Vi kommer att satsa mycket på riktigt bra och ambitiösa reportage. Avdelningen "Utland" återuppstår, det har många läsare efterfrågat. Månadens kampanj får ett nytt utseende, där vi kopplar ihop det vi gör i papper med en digital satsning, säger Johan Såthe, som är Resumés 17:e chefredaktör sedan starten 1950.

Varför byter ni från tabloid till magasinsformat?
– Därför att papperstidningen inte längre är Resumés främsta nyhetskanal. De snabba nyheterna publicerar vi på vår nyhetsajt, som når fler människor än någonsin. Därför är det också logiskt att byta till ett format på papperstidningen som är mer anpassat till fördjupning, analys och långläsning.

Ni går från utgivning varannan vecka, till månadsutgivning. Får man som prenumerant inte mindre av Resumés material nu?
– Nej, det är snarare tvärtom. Som prenumerant på papperstidningen ingår ett av Resumés digitala analysbrev, Resumé Insikt. Man kan välja mellan Resumé Insikt Media, Marknad eller kommunikation, beroende på vad man är mest intresserad av. Man kan som prenumerant också köpa till alla tre digital analysbreven till ett förmånligt pris.

– Varje analysbrev kommer ut varje vecka och tidningen kommer månadsvis. Genom den här kombinationen får prenumeranterna mer än någonsin av Resumés bästa journalistik, säger chefredaktör Johan Såthe.

Vad tycker läsarna och annonsörerna om magasinet?
– Det nya magasinet når läsarna idag onsdag och i morgon torsdag, så jag har inte hunnit får så många reaktioner ännu. De reaktioner jag har fått har varit positiva än så länge. Jag ser fram emot att få ris och ros av läsarna.

– Annonsörerna är mycket positiva. Det nya magasinet ger annonsörerna bättre valuta för pengarna. Man läser ett magasin längre jämfört med en nyhetstidning i tabloidformat. Det nya magasinet ger också möjligheter till flera kreativa annonslösningar.

Byrån Content Innvation har tillsammans med Resumé tagit fram den nya grafiska profilen och magasinets struktur för innehållet.
– Jag vill tacka projektledaren Per Boström och AD:n Daniel Låftman för ett fantastiskt bra jobb med nya Resumé! Det känns mycket kul att vi också ska fortsätta att jobba tillsammans. Content Innovation kommer från och med nu att sköta layouten av Resumés magasin, säger Johan Såthe.

Resumé har en helt ny logga. Hur tänkte ni när ni skapade den?
– Den nya logotypen har fått ett vassare uttryck, som funkar bättre med den nya helheten. Det är viktigt att visa att Resumé är en premiumprodukt med ett stort värde för läsarna, säger Per Boström, projektledare på Content Innovation.

Finns det någon designförebild ni har jobbat med?
– Vi har inspirerats av en massa tidningar. Speciellt de som är bra på att blanda nyheter och featurematerial.

Hur har processen sett ut?
– Vi har jobbat tätt med olika redaktörer från Resumé i hela processen. Innan vi påbörjade designarbetet ägnade vi mycket tid åt att definiera Resumés olika målgrupper för att säkerställa att vi verkligen gör en tidning

Här är några exempelsidor ur första numret:

Stort reportage om polisens varumärke.

"Brief" är ingången till framvagnen.

Karriärintervju med Joachim Berner.

Det nya magasinet landar hos prenumeranterna denna vecka. Håll utkik i brevlådan!

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.