Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så blir SvD:s nya sajt

Publicerad: 6 Maj 2015, 12:35

I slutet av maj påbörjar SvD lanseringen av sin nya nyhetssajt. Den nya startsidan är fullt responsiv och sajten ska bli navet i SvD:s flerkanalsstrategi.


Ämnen i artikeln:

SvDSchibsted

Med den nya sajten vill SvD på ett tydligare och bättre sätt lyfta fram journalistiken i mobil, dator och läsplatta. På nya SvD.se kommer läsaren att få en snabb överblick över allt som har skrivits i ett visst ämne, enkelt kunna följa sina favoritskribenter och få enklare att hitta tidningens digitala utgåva eSvD.

– Paketeringen av den kvalitativa journalistiken måste kunna möta flera behov än någonsin – beroende på när, var, hur och varför man läser SvD. Med den nya sajten kommer vi att kunna tillgodose dessa. Den nya sajten är en mycket central del i vår flerkanalstrategi. Den erbjuder många nya intressanta möjligheter för såväl läsare som annonsörer. Och den har muskler att utvecklas framåt för att svara upp mot framtida behov, säger SvD:s vd Gunilla Asker i ett pressmeddelande.

Under en längre tid har SvD jobbat för att färdigställa den nya sajten och nu är startsidan klar. Den bygger på två principer

• Fullt responsiv för att vara uppdaterad under hela dygnet oberoende av plattform. Detta har ställt stora krav på både design och form för att kunna skapa en enhetlig upplevelse och en tydlig nyhetskänsla.

• Startsidan ritas ut efter nyhetsvärden satta i artiklarna. Det nya arbetssättet ska frigöra resurser för ytterligare förbättrat nyhets- och utvecklingsarbete.

Enligt SvD är det första gången en stor dagstidning kombinerar ovanstående principer. Grunden till startsidan är ett byte till det koncerngemensamma publiceringsverktyget Schibsted Media Platform.

Den nya sajten kommer att ha två sidhuvuden: Svenska Dagbladet och SvD Näringsliv. Båda sidhuvudena har getts nya grafiska uttryck som kommer att avspeglas i hela företagets kommunikation.

Även premiumformatet för annonserna ska bli tydligare. Färre format kommer att exponeras på startsidan och annonsörerna får därmed större exklusivitet.

Läsarkommunikationen ska bli tydligare där tydliga ikoner gör att inloggade kunder ska se och hitta sina mervärden. Längst till vänster på startsidan i desktopvyn kommer det att finnas en framträdande exponering av kundkommunikation som styrs efter om besökaren är inloggad eller inte. Utvalda artiklar kommer att erbjudas som Premiumläsning för betalande kunder.

Nya SvD.se gör det också möjligt för läsarna att kunna följa ett ämne eller en skribent översiktligt eller på djupet.    Lanseringen i slutet av maj är ett första steg i att utveckla sajten. Under sommaren kommer fler nya funktioner att lanseras i ett utvecklingsarbete där läsare och annonsörer kan ge feedback.

– Med bättre verktyg kommer Svenska Dagbladet att kunna stärka sitt redan starka nyhetsfokus och få mer resurser över att följa upp och vidareutveckla nyhetsjournalistiken, säger SvD:s chefredaktör Fredric Karén i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SvDSchibsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.