Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så blir TV4:s nya målgrupper 2018

Publicerad: 7 November 2017, 13:00

Pär Lärnström, Anders Öfvergård och Fredrik Arefalk på scen.

Foto: Julia Lundin

TV4 är försiktiga med prishöjningar, skrotar prime time och inför ny barnmålgrupp. De kan dessutom komma att förändra reklamavbrotten på 12 minuter varje timme, meddelade man på tisdagens frukostträff.


Ämnen i artikeln:

TVTV4-GruppenTV-reklamTv-branschenTV4AnnonsMediebyråer

Inför 2017 höjde TV4 sina reklampriser med i snitt 12 procent. Under 2018 låter de play-kanaler och total-tv-produkten vara oförändrade. Specifics, som är spottar på specifika program, höjs för första gången på två år, med i snitt fem procent.

– Den produkten har haft en svag obalans under 2017. Grunden i allt vi nu gör är att vi vill åstadkomma en balans mellan utbud och efterfrågan, sade försäljningsdirektören Malin Häger under TV4:s frukostträff med mediebyråerna.

Förra året tog TV4 bort målgruppen 15-39 år, vilket gjorde flera av mediebyråerna bittra. Nu väljer TV4 att lansera ytterligare ett par nya målgrupper, bland annat ”barnfamiljer”.

– Det har tjatats om män, kvinnor och ålder – vi behåller dessa, men anser att barnfamiljer är en attraktiv målgrupp för våra kunder. Så barnfamiljer blir en ny målgrupp. Det blir även 3+.

TV4 lämnar tidzonsfördelningen, och skrotar därmed prime time. De tar även bort åldersgruppen 20-44 och modifierar 25-59 till 25-64. Det görs för att skapa balans, och för att närma sig en totalvideoprodukt. Ryktet säger att TV4 framöver blir ensamma i branschen om att sälja 15-målgruppen.

– Det känns lite otippat att vi är den enda ungdomskanalen i Sverige. Men vi har en stor grupp unga tittare.

Under frukosten underströks flera gånger vikten av balans, ansvar, trygghet i leveranser och transparens från TV4:s sida

Mediebyråerna kommer nu att titta på hur dessa förändringar kan slå mot enskilda kunder – sedan börjar förhandlingarna. I våras avbröt kanalen på grund av extremt hög efterfrågan förhandlingarna med mediebyråerna i förtid, då de såg en ökad risk för att inte kunna leverera kampanjer på ett stabilt vis.

– Det var så pass mycket pengar som 12-15 procent till vår totala volym som vi tackade nej till. Det är fruktansvärt mycket pengar, men det var nödvändigt för att skapa stabilitet. Tack vare det har vi i år har vi möjlighet att leverera det vi har lovat varje vecka på nästan alla produkter.

Under 2018 kan TV4 komma att börja titta på om man behöver förändra reklamavbrotten. 12 minuter varje timme kan på sikt försvinna för att anpassa sig till de förändringar som skett på marknaden.

– Det här är saker vi ska ta diskussioner med mediebyråerna om. Hur utformar vi reklamen för att det ska bli bra för kunderna på lång sikt? Det får vi återkomma om.

Under frukostträffen var det omöjligt att inte beröra #metoo och händelserna på kanalen.

– De frågor ni får från kunder angående metoo ska ni skicka vidare till TV4. En oberoende utredning har satts igång, sade vd Casten Almqvist.

Han berättade även att TV4 går mot ett rekordår vad gäller både konsumtion och pengar.

– Det blir det bästa året sedan vi drog igång 1990.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.