Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så byggde han sin framgång

Publicerad: 2 Maj 2012, 08:39

Foto: Pressbild.

Den nya prisjämförelsesajten för mobilabonnemang, Mobilio, drar igång idag onsdag. Schibsted Tillväxtmedier går in med finansiella muskler trots att sajten inte ens har dragit igång ännu. 27-årige Alexander Pärleros ligger bakom affärsidén: – Jag blev uppringd av Schibsteds talangscouter som hade fått nys om vad jag höll på med och på den vägen är det, säger han.


Ämnen i artikeln:

LendoSchibsted TillväxtmedierAlexander Pärleros

Idag, onsdag, står det klart att Schibsted drar igång en helt ny  prisjämförelsesajt för mobilabonnemang – Mobilio. Schibsted köper in sig  i 49 procent av bolaget till en början.

Mobilios grundare,  Alexander Pärleros, samt de fyra som han redan har hunnit anställa  placeras i Kungsbro-huset där flera prisjämförelsesajter som Schibsted  redan har investerat i alternativt redan äger sitter placerade –  Lendo, Suredo och Elpriser:

– Mig veterligen är det nog en av de  första gångerna som Schibsted går in på ett sådant här tidigt stadium.  Men man trodde uppenbarligen på produkten och på mig som entreprenör,  säger Alexander Pärleros.

Han gjorde lumpen som röjdykare och gick  in på SBS Radio som säljare vid 20 års ålder. Han slutar på SBS Radio  per den 30 april för att satsa helhjärtat på Mobilio:

– Jag ringde  mycket som säljare för SBS Radio och insåg att det här med  mobilabonnemang är en stökig marknad. Sedan fick jag idén att bygga upp  en relation med alla stora operatörer och på den vägen är det, säger  Alexander Pärleros.

Han tror visserligen att hans sju år på SBS  Radio har bidragit starkt till där han befinner sig idag, men han tycker  ändå att tiden som röjdykare är det som verkligen har format honom som  person:

– Jag har lärt mig att bita ihop och kan jobba 12-15  timmar per dygn utan problem. Då du befinner dig på 57-meters djup och  är ensam i mörkret lär man sig också att hela tiden hitta lösningar på  olika problem, säger Alexander Pärleros.

Hans målsättning är att sajten ska bli störst i Sverige på att sälja mobiler på nätet

Du säger att ni är opartiska men hur kan vi lita på det när ni fungerar som återförsäljare av mobiler och mobilabonnemang?
–  Vi har avtal med samtliga operatörer så ingen av dessa får någon  fördel, utan hela affärsidén bygger på att vi ska vara opartiska, säger  Alexander Pärleros.

Han berättar att han inte har tagit emot något  stöd från Almi eller liknande, utan att han först har finansierat uppbyggnaden av  verksamheten på egen hand. I takt med att Schibsted Tillväxtmedier har kommit in har farten och utvecklingen accelererat:

–  Jag har lite svårt att uppskatta hur mycket jag själv har gått in med  och det är också svårt att värdera ens tankar och tid, säger Alexander  Pärleros.

Han har också andra strängar på sin lyra. Alexander Pärelos har bland annat varit elitsimmare i 10-15 år och han har också slagit rekord i att  äta mest hamburgare på en timme:
– Det blev väl motsvarande 18 Big Mac, säger Alexander Pärleros.

Vad har du fått entreprenörsandan ifrån - hemifrån?
–  Det handlar snarare om att jag alltid är full av idéer och har en stark  och kreativ drivkraft. Om jag gör något så gör jag det till 110 procent  säger Alexander Pärleros.

Hur länge kan du hålla andan under vattnet med tanke på att du både är gammal elitsimmare och röjdykare?
– Jag skulle säga upprmot fyra minuter, säger Alexander Pärleros.

Mats Eriksson är vd för Schibsted Tillväxtmedier och enligt honom är det lite av ett rekord att gå in så här tidigt i ett bolag:
–  Vi har själva dragit igång en del organisationer och projekt. Vi  startade bland annat en eftertextsajt med Finn, men det här är nog en av  de tidigaste satsningarna vi har gjort, säger han.

Då måste ni med andra ord tro benhårt på det hela med tanke på att sajten inte ens varit igång ännu?
–  Jo, vår målsättning är göra så att svensken får över mer i plånboken  efter inköp av tjänster. Vi har visserligen konkurrenter som Elskling  och Freedom Finance, men det finns ingen som har ett sådant kluster av bolag  som vi har byggt upp och Mobilio passar väl in i ett sådant sammanhang,  säger Mats Eriksson.

Han berättar att det affärsmässiga upplägget  är ganska klassiskt. Det vill säga Schibsted har fått en 49-procentig  ägarandel i bolaget via en emission.

Det låter ändå inte som att ni har satsat några jättepengar?
–  Vi tar ansvar för finansieringen av bolaget för en tid framöver. Det lär  knappast bli tyst om Mobilio, utan vi ska marknadsföra sajten och sådant  kostar också pengar, säger Mats Eriksson.

Ni låter en ung person leda en stor satsning hur ser ni på det?
–  Jo, men han är en suveränt duktig säljare och har ändå haft ledande  positioner på SBS Radio. Han placeras nära Schibsted Tillväxtmedier och i  den mån han behöver stöd ger vi naturligtvis det, men jag tror att han  har stor potential att utvecklas och ta en sådan roll, säger Mats  Eriksson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.