Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så dominanta är Netflix på den svenska marknaden

Publicerad: 13 September 2016, 09:01

Netflix är fortsatt ohotad etta bland streamingtjänster i de svenska hemmen. Men tjänster som HBO Nordic har vuxit med nästan 50 procent jämfört med förra året.


Ämnen i artikeln:

C MoreMMSHBO NordicNetflixViaplay

I dag abbonerar över fyra miljoner svenskarpå en betaltjänst för onlinevideo. En tredjedel av Sveriges befolkning 9-99 år har tillgång till film- och tv-tjänsten Netflix i hemmet. Netflix befäster därmed positionen som den dominerande betaltjänsten för onlinevideo på den svenska marknaden.

I en ny undersökning från MMS framkom att nästan hälften, 47 procent, av 9-99-åringarna har tillgång till en abonnemangstjänst för streamad tv eller film i sina hem. Det är en ökning med 380 000 personer jämfört med motsvarande kvartal förra året.

– Vi ser att tillgången till SVOD-tjänster fortsätter att öka stadigt, men inte i samma snabba takt som under etableringsfasen, säger MMS vd Magnus Anshelm i ett pressmeddelande.

Undantag är tjänsterna HBO Nordic och C More som vuxit med nästan 50 procent jämfört med Q2 2015.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.