Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag24.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så dominerar Netflix den svenska streamingmarknaden

Publicerad: 25 Augusti 2015, 13:05

Netflix är fortfarande störst medan HBO växer snabbast, visar Mediavisions mätning

Foto: Colourbox

Amerikanska Netflix och HBO Nordics grepp om den svenska marknaden för strömmade tv-tjänster blir allt starkare. Det visar en färsk rapport som Mediavison har tagit fram.


Ämnen i artikeln:

HBOHBO NordicNetflixMediavisionStreaming

Netflix har sedan länge tätpositionen med nära 700 00 abonnenter, medan HBO Nordic växer snabbast och knappar in på Viaplay som är näst största tjänst.

Med nya produkter från TV4 och Discovery Networks på gång hårdnar nu konkurrensen om tittarna. Sedan lanseringen för snart tre år sedan har Netflix varit den största aktören på den svenska streamingmarknaden när det kommer till antal abonnenter. Många lockades från början av Netflix genom att de fick prova tjänsten gratis som Spotify-kunder.

Sedan dess har tillväxten varit snabb och stadig. Under det nyss avslutade andra kvartalet ökade Netflix i antal kunder med cirka 25 procent per år och nådde i snitt 685 000 abonnerande hushåll.

Innan Netflix intåg på marknaden var Viaplay  den största tjänsten. Därefter har MTG-tjänsten haft en ohotad andraplats. Nu börjar dock HBO Nordic flåsa Viaplay i nacken. Efter stora problem inledningsvis, med både teknik och att locka kunder, har tjänsten sedan ett drygt år tillbaka fått rejält med luft under vingarna. HBO är nu den streamingtjänst som växer snabbast.

Efter topptrion syns flera olika tjänster från såväl TV4-Gruppen som Discovery Networks (tidigare SBS). Tillväxttakten för dessa har dock varit betydligt långsammare än för marknadsledarna. Båda dessa aktörer har aviserat sina planer på lansering av nya tjänster. Den tilltagande konkurrensen lär driva på streamingmarknaden ytterligare och sannolikt påskynda tittarnas förflyttning från traditionell linjär-TV till rörlig bild online. Mediavision prognostiserar att närmare en och en halv miljon svenska hushåll abonnerar på någon streamingtjänst inom ett år.

– Vi har sett en första och andra våg av tjänstelanseringar för rörlig bild online och det verkar som att vi nu står inför en tredje. För stora aktörer som TV-kanaler och operatörer handlar det om att kraftigt öka digitala intäkter, för att möta upp bortfallet i den traditionella TV-affären. Men för att det ska ske krävs både nya och även vassare erbjudanden. Det gäller såklart utformandet av tjänsterna, där Netflix visat en ny standard för funktionalitet och användarvänlighet, men också själva innehållet. Inte minst kommer sporträttigheter att bli extremt viktiga för våra lokala aktörer, som har svårare att konkurrera med Netflix eller HBO när det gäller t ex amerikanska dramaserier, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision i ett pressmeddelande.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.