Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så förändras Metros redaktion

Publicerad: 26 November 2015, 12:46

Metro stärker upp sitt team.

Metro fastanställer sju journalister – och letar efter fler.


Ämnen i artikeln:

Eric LjunggrenMetro

Tidigare i höstas meddelade Metro att de skulle plocka tillbaka produktionen av papperstidningen efter att den i drygt ett år legat utlagd på TT. Redan då berättade chefredaktören Eric Ljunggren för Resumé att Metro skulle anställa nyhetschefer, reportrar och multijournalister.

De som hittills har rekryterats är de fyra print/onlinejournalisterna Maja Schiöler och Fredrik Tideman som kommer från DirektPress, Mattias Isaksson som kommer från TT och Emelie Nilsson från VLT.

Johanna Cardell har rekryterats som nyhetschef från Expressen. Dessutom blir Emmelie Wallroth, som tidigare varit reporter och tillförordnad nyhetschef på Metro, nyhetschef.

Hugo Ewald får en tjänst som onlinejournalist och redaktör för Metros Viralgranskaren som startades av Jack Werner, Linnéa Jonjons och Åsa Larsson och sedermera vann Stora Journalistpriset 2014. Även Åsa Larsson jobbar som redaktör för Viralgranskaren.

Tomas Lundin, tidigare reporter på Metro nu utvecklingsredaktör för sociala medier. Han ersätter Pontus Tengby, som blir tillförordnad redaktionschef under tiden som Linnéa Jonjons går på föräldraledighet.

Slutligen fastanställer Metro journalisten Johan Wikén som har vikarierat på Metro sedan i somras.

Men Metro är inte färdig med sin rekryteringsoffensiv där, utan söker fortfarande bland annat onlinejournalister.

Produktionen av papperstidningen flyttas från TT till Metro vid årsskiftet. När den lades ut på TT 2014 försvann en majoritet av de 40 tjänster som fanns på redaktionen.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Eric LjunggrenMetro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.