Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Så försenad är Bonniers streamingplattform

Publicerad: 30 November 2015, 07:01

Casten Almqvist, vd på TV4-Gruppen.

Foto: Andreas Elgstrand.

"Viaplay-dödaren" dröjer tills efter sommaren nästa år, Claes Elfsberg gör sin sista sändning och Expressen gör stor redaktionell satsning. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

CMoreCasten AlmqvistBonnier ABTV4Streaming

Så försenad är Bonniers streamingplattform
För drygt ett år sedan lanserade Bonniers koncernchef Tomas Franzén planerna på en samlad OTT-satsning – ett "Viaplay för Bonnier". Denna ska gå under varumärket CMore och samla stora delar av koncernens rörliga innehåll. Till sin hjälp anlitar de Ericsson, och de första planerna talade om en lansering redan under det första kvartalet 2015. Men projektet har gradvis försenats.
– TV4-ledningen saknar teknisk kompetens och Ericsson, ja de är duktiga ingenjörer, men kan inte medierna. Uppdraget blev en fullkomlig katastrof, har en källa tidigare berättat för Resumé.

Tidigare under hösten lämnade Cecilia Beck-Friis, som haft ansvaret för satsningen, TV4-Gruppen. Enligt Resumés uppgifter tvingades hon sluta som en konsekvens av problemen i projektet. Nu visar det sig också att lansering kommer att dröja ända tills efter sommaren 2016. Det meddelar vd:n Casten Almqvist till Dagens Industri.
– Vi var för optimistiska och trodde det skulle gå snabbare och vara enklare att utveckla tjänsten. Vi blev varse om att TV4 lider av en teknisk skuld där vi har 10–12 års uteblivna investeringar i teknik där vi ska komma i kapp på kort tid, säger han.

Elfsbergs sista sändning
I kväll gör SVT:s nyhetsankare Claes Elfsberg sin sista Aktuellt-sändning innan pensionen.
– Det känns lite vemodigt. Det är väldigt, väldigt roligt att jobba med Aktuellt och för Aktuellt, och med de kamraterna. Det är ett jättekul jobb, säger Claes Elfsberg till Expressen.
Han kommer dock att fortsätta arbeta för SVT på frilansbasis.

Expressens storsatsar
Igår drog Expressen igång den redaktionella satsningen "Därför kommer tiggarna" med ett reportage från Bukarest av journalisten Magda Gad.
"Vår kanske största enskilda innehållssatsning hittills" skriver chefredaktören Thomas Mattsson.
"Expressens rapportering kommer att pågå i flera veckor och ambitionen är att komplicera bilden av de så kallade EU-migranterna, att utmana förutfattade meningar och att med en omfattande undersökande journalistik försöka förklara ett samhällsproblem som vi ju möter varje gång som vi går till en affär, kiosk eller ett köpcenter" fortsätter han.

Då återvänder Top Gear
Den åttonde maj är det premiär för BBC:s hyllade motorprogram Top Gear med den nya programledaren Chris Evans. Avsnitten har redan börjat spelas in, men någon information om vilka som blir hans sidekicks har inte kommit ut, skriver The Guardian.
Tidigare i år fick den förre programledare Jeremy Clarkson sparken efter att ha slagit en producent.

Kaos på ÖoB efter Black Friday-kampanj
Överskottsbolaget sålde vattenkokare för 10 kronor styck i fredags. Detta marknadsfördes i en kampanj för det amerikanska fenomenet "Black friday". Men det billiga priset skapade kaos i butiken, enligt Göteborgs-Posten.
– Personalen förklarade att det bara fanns 70 stycken och bad alla att vara snälla mot varandra och ta det lugnt. Men så fort de öppnade dörren blev det kaos, det var som en zombie-apokalyps eller något, säger kunden Maria till tidningen.

Professor: Reklamen är skadlig för samhället och klimatet
Torbjörn Tännsjö, professor i praktisk filosofi vid Stockholms universitet, skriver på DN Debatt att det är svårt att se några bärande argument för att reklam ska få tillåtas i samhället.
"Om vi slapp konfronteras med den skulle vi frivilligt göra klokare val av livsstil, bruka färre ändliga materiella resurser, leva enklare och lyckligare" menar han.
Tännsjö efterlyser en offentlig utredning för att ta reda på om det går att bli av med all reklam.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev