Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så fungerar Netflix-tittaren

Publicerad: 15 oktober 2014, 08:24

45 procent av Netflix-abonnenterna är mer benägna att titta på program när det passar en själv via just Netflix, Play-tjänster eller liknande, medan motsvarande siffra för personer som inte har Netflix ligger på 27 procent. Det visar en rapport från analysföretaget ComScore.


Ämnen i artikeln:

ComscoreNetflix

En bidragande orsak är att man vill slippa reklam, enligt Comscore - skriver Adweek.

Netflix-användaren är också mer benägen att titta på flera avsnitt i sträck – så kallad binge-watch.

Men då föredrar man tv:n jämfört med surfplattan eller den smarta telefonen, enligt rapporten.

För personer som är födda vid millennieskiftet och därefter ligger andelen Netflix-abonnenter på nära 50 procent.

44 procent tittar på Netflix med hjälp av överbryggande teknik som exempelvis Google Chromecast, medan resterande del av gruppen använder datorer eller spelkonsoller – 27 procent respektive 21 procent.

Rapporten visar också att bland hushåll med barn så har en högre andel Netflix – tjänsten når 40 procent av hushållen med fler än tre personer och 25 procent av hushållen med 1-2 personer, enligt rapporten.

Studien omfattar nära 1 200 personer, varav 32 procent abonnerar på Netflix.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

ComscoreNetflix

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.