Media
Så fungerar Netflix-tittaren
Publicerad: 15 oktober 2014, 08:24
45 procent av Netflix-abonnenterna är mer benägna att titta på program när det passar en själv via just Netflix, Play-tjänster eller liknande, medan motsvarande siffra för personer som inte har Netflix ligger på 27 procent. Det visar en rapport från analysföretaget ComScore.
KB
Karl-Johan Byttner
En bidragande orsak är att man vill slippa reklam, enligt Comscore - skriver Adweek.
Netflix-användaren är också mer benägen att titta på flera avsnitt i sträck – så kallad binge-watch.
Men då föredrar man tv:n jämfört med surfplattan eller den smarta telefonen, enligt rapporten.
För personer som är födda vid millennieskiftet och därefter ligger andelen Netflix-abonnenter på nära 50 procent.
44 procent tittar på Netflix med hjälp av överbryggande teknik som exempelvis Google Chromecast, medan resterande del av gruppen använder datorer eller spelkonsoller – 27 procent respektive 21 procent.
Rapporten visar också att bland hushåll med barn så har en högre andel Netflix – tjänsten når 40 procent av hushållen med fler än tre personer och 25 procent av hushållen med 1-2 personer, enligt rapporten.
Studien omfattar nära 1 200 personer, varav 32 procent abonnerar på Netflix.