Media
Så går Egmont i Sverige
Publicerad: 16 mars 2017, 09:48
Per Kjellander.
Foto: Pressbild
FT
Fredrik Thambert
Resumé rapporterade tidigare i veckan om den danska mediekoncernen Egmonts resultat. Nu har siffrorna släppts för Egmont Publishing i Sverige. Det svenska bolaget omsatte 1013 (1070) miljoner kronor under 2016. Rörelseresultatet (edit) skrivs till 67 (55) miljoner kronor, vilket är det bästa resultatet sedan bolaget bildades 2014.
– Jag är väldigt glad över vår fina resultatutveckling under de senaste åren. Vi har varit duktiga på att möta de snabba förändringar vi ser i marknaden. Dels genom att vi har vågat vara offensiva och satsa på förvärv och lanserat nya varumärken i flera kanaler, men också genom en del tuffa men nödvändiga effektiviseringar, kommenterar Per Kjellander, vd på Egmont Publishing.
Under 2016 köpte bolaget upp kommunikationsbyrån KAN i Malmö och Royal Publishing Group som ger ut Kungliga Magasinet. Extraordinära kostnader i samband med förvärv och organisatoriska förändringar belastar resultatet negativt.
– Jag vill framförallt rikta ett stort tack till våra medarbetare. Utan deras stora driv, engagemang och innovationsförmåga – trots tider av förändring – vore detta resultat inte möjligt, säger Per Kjellander.