Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 4 november 2016, 06:48
Foto: Björn Elgstrand
Den norska mediekoncernens verksamheter i Sverige ökar ebitda-resultatet till 308 miljoner svenska kronor (268) Även omsättningen är något starkare och uppgick till 1 264 MSEK (1 208), en ökning med 5 procent.
Aftonbladet minskade omsättningen och vinsten, men ökade samtidigt de digitala intäkterna. Samtidigt har SvD högre intäkter och vinstmarginal under det tredje kvartalet.
Aftonbladet (MSEK)
Omsättning: 464 (471)
Print 265 (295)
Online 199 (176)
Ebidta-resultat 61 (63)
Ebitda-marginal (%) 16 (17)
– Jag är mycket nöjd med resultatet i tredje kvartalet. Aftonbladet är inne i en spännande fas i och med övergången till den gemensamma tekniska Schibsted-organisationen. Vi kommer därmed att ytterligare förbättra våra digitala kanaler både vad gäller annnonsförsäljning och för våra användare, säger Aftonbladets publisher Sofua Olsson Olsén i en kommentar och fortsätter:
– Även papperstidningens resultat slår förväntningarna det här kvartalet. Vi arbetar nu med att anpassa tilltalet i print till våra målgrupper och resultatet av det arbetet ser jag fram emot att successivt införa i tidningen.
SvD
Omsättning 218 (216)
Ebitda-resultat 18 (5)
Ebitda-marginal 8 (2)
SvD:s vd Gunilla Asker kommenterar:
– Detta är ett väldigt bra resultat som åter bevisar att vi valt rätt väg – mot framtiden med en flerkanalsstrategi. Jag gläds särskilt åt den fortsatta ökningen av de digitala prenumerationerna, som visar att SvD:s digitala kvalitetsjournalistik är mycket uppskattad. Jag gläds också åt vår innovativa och framgångsrika annons- och prenumerationsförsäljning, åt att upplageaffären på pappret är så stabil – och förstås åt att vår journalistik ständigt firar nya triumfer.
Nedan följer resultatet för övriga affärsområden
Schibsted Growth Sweden
Omsättning 290 (250)
Ebitda-resultat 87 (67)
Ebitda-marginal 30 (27)
Online classified Sweden
Omsättning 259 (248)
Ebitda 160 (141)
Editda-marginal 62 (59)
– Vi fortsätter att växa och vi lyckas samtidigt förbättra vårt resultat, som åter är Schibsted Sveriges starkaste någonsin. Samtliga tre affärsområden, Marketplaces, Growth och Publishing, har bidragit med ökande onlineintäkter. Det är ett styrkebevis och förstås mycket glädjande att vi ytterligare kan stärka vår ledande digitala position, säger Raoul Grünthal, Schibsted Sverigechef i en kommentar.
Som helhet redovisar Schibsted ett Ebitda-resultat på 572 miljoner norska kronor under Q3 2016.