Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Så går Schibsteds bankplaner

Publicerad: 26 Januari 2017, 13:25

Utvecklingen av betallösningen SPiD har styrts från Oslo och polska Krakow.

Nu siktar Schibsted på att samla data från upp till 200 miljoner användare genom den egna betallösningen SPiD.


Ämnen i artikeln:

Big DataKia-IndexSchibstedBlocket

Under omtalade former lämnade Schibsteds sajter KIA-Index inför årsskiftet. "Unika webbläsare har tappat i relevans", förklarade Aftonbladet-ledningen. "De drar sig ur mätning efter mätning när vi tar marknadsandelar", kontrade Expressen.

Schibsted förklarade att de skulle bygga upp mer skräddarsydda lösningar gentemot kunderna. Ett sätt att samla mer data om användarna är den gemensamma betallösningen SPiD som skapats under längre tid av Schibsteds utvecklare i Oslo och polska Krakow. Ambitionen är att tjänsten kommer att användas av och därmed aggregera data från 200 miljoner användare i de 30 länder där mediekoncernen verkar, alltifrån SvD och Blocket i Sverige till Leboincoin i Frankrike.

Arbetet har letts av Claes Bergsten och har varit tekniskt utmanande för utvecklarna. En första version av SPiD testades redan 2012. Men betallösningen har under 2016 genomgått en stor uppdatering lite i skymundan på sikt ska SPiD ta hand om alla onlinetransaktioner på Schibsteds sajter, men kommer också att kunna användas som betallösning mellan två användare, såsom PayPal.

Genom data som samlas från transaktionerna kan Schibsted mer exakt mäta hur produkter som markandsförs på sajterna säljer. Datan kan också användas för att optimera tjänsterna och ge slutprodukten prisrekommendationer på exempelvis Blocket baserat på transaktionsdata. I tredje hand kan användarna bli tydligare segmenterade gentemot annonsörerna.

Schibsted har fått digitalt banktillstånd i Norge som gör att SPiD kan användas i alla e-länder.

– Schibsteds uppdrag är att hjälpa människor i deras vardag. Vi utvärderar ständigt vad vi kan göra med SPiD och våra andra tjänster för att följa det uppdraget, säger Ben Graham som har titeln vice president of product for common components på Schibsteds avdelning för teknik- och produktutveckling i Oslo.

I dagsläget har SPiD över 7,5 miljoner registrerade användare i Norge och Sverige. Nyligen kopplades SpiD:s login till SvD:s digitala prenumeranter.

Hur använder ni data från SPiD?
– SPiD använder data från slutkonsumenterna direkt och adderar den mot tidigare transaktionshistorik. Data används sedan för att skapa mer skräddarsydda upplevelser när det kommer till tjänster, innehåll och marknadsföring.

Har ni någon ambition att sölja SPiD till externa medieplattformar?
– Vårt primära fokus ligger på Schibsteds ekosystem, men vi är öppna för diskussioner om det dyker upp en möjlighet som gör det ännu enklare för slutanvändarna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.