Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så går seniorsajten News55

Publicerad: 3 Januari 2017, 12:55

News 55:s grundare Artur Ringart och Fredrik Lundberg.

Mediestartupen drog in 2,6 miljoner och gjorde en förlust på drygt fem miljoner kronor under sitt första verksamhetsår. Det avslöjar vd:n Fredrik Lundberg för Resumé. Samtidigt meddelar han att Göran Ellung lämnat bolaget.


Ämnen i artikeln:

Fredrik LundbergNews55MediebranschenGöran Ellung

News55 grundades sommaren 2015 av medieprofilerna Fredrik Lundberg och Artur Ringart som ett alternativ för de mer "livserfarna" läsarna. Till en början hade de fyra miljoner i startkapital och i somras tog de in ytterligare fyra miljoner i samband med förvärvet av bolaget Seniorevent.

Nu berättar vd:n Fredrik Lundberg att bolaget bakom News55, Right Route AB, omsatte 2,6 miljoner kronor och gjorde en förlust på drygt 5 miljoner under det första förlängda verksamhetsåret.

Under hösten har de växt från fem heltidsarbetare till en personalstyrka på 16 personer. I och med den nytillkomna verksamheten har de arrangerat elva seniormässor från Sundsvall i norr till Malmö i söder samt producerat tre mässtidningar.
– Vi har en väldigt intensiv men rolig tid bakom oss där fokus det senaste halvåret har varit på att sammanfoga två uppstartsföretag till en fungerande verksamhet. Nu är vi ett bolag med en tydlig målgrupp och som kan paketera många bra erbjudanden till alla som vill nå Sveriges 55-plussare, säger Fredrik Lundberg i en kommentar.

Alla satsningar har dock inte utvecklats som planerats. I fjol startade News55 ett produktionsbolag tillsammans med den förre TV4-chefen Göran Ellung. Det ligger nu på is.
– Under denna resa lämnade Göran Ellung, som har haft fullt upp med arbetet med dokumentärer i sitt eget bolag News55 Productions i största samförstånd, säger Fredrik Lundberg.

Han berättar också att utsikterna för det nya året är ljusa.
– Vi är i en kraftig tillväxtfas där orderstocken för 2017 redan är betydligt större än hela vårt första års samlade försäljning. Vi siktar på att fortsätta växa med nya digitala satsningar, en utökad eventverksamhet och en stor satsning på print.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.