Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så gick det för mediernas insamlingar till flyktingar

Publicerad: 24 september 2015, 09:15

Foto: Wikimedia Commons

De senaste veckorna har flyktingkatastrofen varit högt upp på nyhetsagendan. Expressen, Aftonbladet, public service-bolagen och TV4-Gruppen är fyra mediehus som samlat in pengar för att hjälpa till.


Den 4 september startade TV4-Gruppen tillsammans med Läkare utan gränser, Rädda barnen, Röda korset, Unicef och UNHCR en insamling till förmån för flyktingkatastrofens offer. I helgen trappas insamlingen upp av TV4:s redaktioner.

Intäkterna från telefonrösterna från den första veckofinalen av Idol den 25 september kommer att gå till insamlingen. Hittills har TV4-Gruppens insamling till förmån för de fem organisationerna genererat över 11 miljoner kronor. Nyhetsmorgon, TV4Nyheterna, Malou efter tio och Hallået har under drygt två veckor kraftsamlat för att belysa flyktingsituationen.

– Precis som för många andra har den här katastrofen berört mig djupt. Jag är så stolt och glad över att våra tittare redan bidragit med över 11 miljoner till insamlingen. Men det finns fortfarande mer att göra. Så nu trappar vi upp och hoppas att tittarna fortsätter att stötta de fem hjälporganisationernas arbete tillsammans med oss, säger Åsa Sjöberg, innehållsdirektör TV4-Gruppen i en kommentar.

Vid samma tid som TV4-Gruppen startade Expressen sin insamling. Redaktionchefen Magnus Alselind kan inte berätta vilket belopp tidningen samlat in.

– Engagemanget har varit enormt och vi har noterat att Röda Korset fått in mycket pengar, men kan inte kommentera några exakta belopp eftersom det är samma PG-konton etc som alla insamlade pengarna går till, säger han till Resumé.

Aftonbladets insamling har skett via ett gåvobevis som sålts i butik och hade sin sista försäljningsdag förra veckan. Totalt kommer 500 000 kronor att tillfalla UNHCR.

– Vi är fantastiskt glada över att våra läsare visat så stort engagemang. ,säger Aftonbladets marknadschef Per Ekroth till Resumé.

Är det här i linje med vad ni hade förväntat er?
– Svårt att säga, man vet aldrig hur en sådan här insamling landar. Vi har aldrig samlat in så mycket pengar som nu och insamlingen har stöttats av en omfattande bevakning som lyft fram initativ för att hjälpa flyktingar.

Via Radiohjälpen har public service-bolagen SVT, SR och UR haft en insamling, som i nuläget är uppe i 28 miljoner kronor.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.