Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så hanterar världens medier de chockerande bilderna

Publicerad: 3 September 2015, 07:55

Skärmdumpar på några mediers publiceringar.

I dag förfasas världen över de hemska bilderna på drunknade Aylan, 3, från Syrien. Men medierna har resonerat olika i vad de väljer att visa.


Ämnen i artikeln:

SyrienThomas MattssonHuffington PostExpressenThe Guardian

Bilden på Aylan, som flutit upp på en strand i Turkiet, sprids just nu som en löpeld i sociala medier. Även flera etablerade medier har valt att visa upp den, trots att det är extremt ovanligt att publicera bilder på döda barn. En av dessa är Expressen som väljer att pryda hela dagens förstasida med den starka bilden.

"Aylan och hans familj flydde kriget i Syrien för att finna skydd hos oss i det säkra EU, men bilden visar hur vi svek. Hur ännu en familj drunknade i Medelhavets vågor – samtidigt som främlingsfientligheten sprider sig i bland annat Sverige. Den här utvecklingen är skamlig, och därför ger Expressen.se och tidningen Expressens förstasida i dag en så brutal skildring av vårt nya Europa" skriver chefredaktör Thomas Mattsson i sin blogg under rubriken "En hemsk publicering".

Flera utländska medier har också valt att visa upp bilder på när Aylans kropp tas om hand av räddningsarbetare. Men till skillnad mot exempelvis Expressen väljer Daily Mail att censurera den döda pojken. Huffington Post beskriver hur brittiska medier har resonerat olika. De och flera andra valde en bild där hans ansikte är dolt av mannen, medan exempelvis The Independent kör samma bild som Expressen. I en motivering skriver tidningen:

"The Independent has taken the decision to publish these images because, among the often glib words about the "ongoing migrant crisis", it is all too easy to forget the reality of the desperate situation facing many refugees".

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.