Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så har DN lyft med hjälp av Klarna

Publicerad: 28 Januari 2016, 08:34

Dagens Nyheter har hittat sin betallösning.

Foto: Andreas Elgstrand

Som bortblåst är autogiro-formulär och trassel med betalkort. Ett klick räcker. Med hjälp av betallösningen Klarna får Dagens Nyheter in 5000 kunder varje månad.


Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Det var för drygt två år sedan som DN:s vd Gunilla Herlitz, chefredaktör Peter Wolodarski och Bonnier News chef för läsarintäkter, Pär Roosvall, besökte Silicon Valley och Mike Moritz, som är ordförande i Klarnas ägarbolag Sequia. De beslutade sig för att ta fram världens första ”en klick-lösning” och bildade partnerskap.

I oktober togs betallösningen i bruk och är nu fullt implementerad hos DN, med goda effekter.
– Vi har fördubblat vår kundtillströmning jämfört med föregående år. Senast jag kollade hade vi 33 000 kunder. För ett år sedan var det knappt hälften, säger Pär Roosvall till Resumés papperstidning.

Idag har Bonnier News 700 000 betalande kunder. Hur de fördelar sig på DN, Expressen och Dagens industri vill Pär Roosvall inte säga. Klart är att Klarna snart ska lanseras även hos Di. Den var tilltänkt även hos Sydsvenskan – men förra veckan kom beskedet att tidningen skrotar sin betalvägg då den troligtvis inte inbringat några stora pengar.

Expressen kommer sannolikt inte ha användning för Klarnalösningen.

Vill du veta mer? Teckna en prenumeration på Resumé här.

Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.