Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så här ser magasinet Arena ut efter omgörningen

Publicerad: 28 november 2012, 09:21

Nya Arena.

Magasinet Arena har gjort om sig och kommer nu med ny form och nytt innehåll. Ambitionen är att bli ett snyggt, modernt samhällsmagasin om tidens stora frågor.


– Idag satsar många tidningar på berättelsen. Vi tror också på berättande  journalistik, men tycker att den blir riktigt spännande först när den  också är analytisk och lär läsaren något nytt, säger Malena Rydell, en  av Arenas chefredaktörer, i en kommentar.

Nya Arena har fått ett tydligare magasinsupplägg och ett rakare  journalistiskt tilltal, men kommer även fortsätta att trycka långa essäer av  de intressantaste intellektuella.

Magasinet har inspirerats av det kulturradikala avstamp som den startade  med och nu ges kulturen större plats i tidningen igen. Men nya Arena  har även som utgångspunkt att det ekonomiska perspektivet är lika  viktigt att analysera som det politiska.

– Vi vill nå både de pragmatiska samhällsbyggarna och de visionära  kulturintresserade och alla som är som de flesta: både och, säger Arenas andra  chefredaktören Mikael Feldbaum.

Nya krönikörer i magasinet är Malin Ullgren om litteratur, Kerstin Gezelius om film,  Göran Greider om klassisk musik och Jenny Damberg om mat/gastropolitik.  Man har även med en serie av Nanna Johansson och en uppföljare till  "Vita kränkta män" av Kawa Zolfagary: "Vita kränkta borgare".

– I senaste Orvesto syntes en tydlig trend: alla slätstrukna magasin  backar, medan de få som gick framåt alla var tidskrifter som erbjuder  något eget. Vi tror att det finns många kräsna tidskriftsläsare där ute  som gillar Filter och Fokus men som vill ha lite mer att bita i, säger  Malena Rydell.

Malena Rydell började på Arena i år. Hon har tidigare  gjort omgörningar av tidningarna Bang och Stockholm City. Mikael  Feldbaum, som började på Arena 2011, har tidigare gjort en prisad  omgörning av tidskriften Frihet.

Nya formen är signerad Johan Blomgren/Content Innovation. Han står  bakom formen på bland annat Magasin Morberg, CAP&Design, Radar och  tidningen Mobil och har blivit nominerad och utsetts till Årets ad av Sveriges Tidskrifter fler gånger än någon annan.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.