Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag18.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så hårt slår Instagram Stories mot Snapchat

Publicerad: 31 Januari 2017, 06:50

Instagram Stories.

Antalet visningar på Snapchat Stories har minskat med mellan 15 och 40 procent, Facebook tar fram sponsrade filter och ilska mot könsord i Barnkanalen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

XBarnkanalenEllen Bergström

Så hårt slår Instagram Stories mot Snapchat...
Enligt flera olika analyser som Techcrunch har gått igenom tappar Snapchat mark medan Instragram Stories växer snabbt. Det var i augusti förra året som Instagram lanserade sin nya funktion som är snarlik Snapchats dito. Sedan dess har antalet visningar på Snapchat Stories i genomsnitt minskat med mellan 15 och 40 procent. Samtidigt har visningarna på Instagrams Stories växt lavinartat, med ett engagemang per följare är som "extremt högt" enligt en influencer som Techcrunch talat med. Facebooks oblyga strävan efter att kopiera Snapchat verkar nu alltså bära frukt, vilket är dåliga nyheter inför deras kommande börsnotering.

...som väntas välja New York-börsen istället för Nasdaq
Snap Inc, bolaget som äger social medie-appen Snapchat, har valt bort den traditionellt tekniktunga Nasdaqbörsen för en notering på klassiska New York Stock Exchange, NYSE. Det rapporterar CNBC och hänvisar till källor. Bolaget siktar på en värdering omkring 20-25 miljarder dollar, motsvarande cirka 177 till 221 miljarder kronor. Det är högre än Twitters värdering när de klev in på börsen 2013.

Facebook tar fram sponsrade ansiktsfilter
Det är inte bara Instagram som härmar Snapchat. Även "mamman" Facebook tar inspiration från med kamerabaserade meddelandeappen. Nu utvecklar de möjligheten för annonsörer att köpa sponsrade ansiktsfilter, enligt AdAge. Bolaget pratar nu med flera Hollywood-studios om att lansera sina storfilmer med hjälp av den nya funktionen.

Periscopes pik mot Trumps politik...
Twitters livestreaming-app har lagt till meningen 'Proudly made in America by immigrants' när appen laddas, skriver The Verge. Budskapet ska ses mot bakgrunden av Donald Trumps beslut att förbjuda inresor för människor från flera muslimska länder.

…och Google-anställda protesterar
Åtminstone 1000 ansällda på Googles huvudkontor i Mountain View samlades igår för att protestera mot den nye presidentens politik. Företagets medgrundare Sergey Brin talade för personalen om sitt eget förflutna, enligt Recode. Han berättade om hur hans familj flydde från Ryssland när han var sex år, och togs emot av USA trots den politiska spänningen mellan länderna.  

Ellen Bergström till Let's Dance
Programledaren och influencern Ellen Bergström kommer att vara med i säsongens omgång av "Let's Dance". Det rapporterar bland annat Expressen.
– Det ska bli så himla kul att lära sig att dansa, för det är en så häftig träningsform, säger hon i en första kommentar.

Tittarilska mot könsord i Barnkanalen
Onani och en diskussion kring vad man kan kalla sitt könsorgan. Det var några av ingredienserna i programmet "Pirr!" som SVT:s Barnkanalen sände klockan 16.30 igår. Innehållet fick flera att reagera i sociala medier, rapporterar Nöjesbladet.
– Jag vill inte att min dotter ska gå och säga kuk i skolan, säger en upprörd tittare till tidningen.
Enligt SVT riktar sig programmet "Pirr!" till barn som går i mellanstadiet.
– Vi behöver ju ha innehåll som är relevant för 12-åringar. Det är inte samma innehåll som är relevant för 3-åringar, säger Johanna Gårdare, programchef på SVT till Nöjesbladet.

Com Hem vände till vinst
Operatören Com Hem redovisar en vinst före skatt på 44 miljoner kronor för fjärde kvartalet 2016, skriver TT. Motsvarande period förra året låg förlusten på 53 miljoner kronor.
– Bredbandsförsäljningen var särskilt stark i kvartalet där vi adderade 13 000 abonnemang och passerade en milstolpe med 700 000 abonnemang, säger vd:n Anders Nilsson i ett pressmeddelande.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.