Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så kan blockchains förändra mediemarknaden

Publicerad: 30 Mars 2017, 11:09

Nick Hodges, News Corp.

Foto: Julia Lundin

Aldrig hört talas om blockchains? De kan lösa medie- och kommunikationsbranschens utmaningar med microbetalningar och adtech.


Ämnen i artikeln:

MediaInnovationResumé InsiktResumé Insikt MediaGroupMResuméNews CorpAnnons

Blockchains är typ omöjligt att översätta, men kan fundamentalt förändra hur content och annonser distribueras digitalt.

Nick Hodges, Head of Commercial Innovation på mediejätten News Corp och grundare av The Media Blockchain, var på NextM för att tala om just detta.

Vad är då en blockchain? Det är en distribuerad databas, där data lagras i block. Varje nod verifierar automatiskt ändringar och tillägg som görs på någon av de andra noderna. Blockchain-teknik ses idag som en självklar del av framtidens betalningssystem och utgår basen i den digitala valutan bitcoin.

Blockchains förutsättningar:

- Decentralisera – det är aldrig bara en person som ska ha kontroll
- Oföränderlig – datan ska fungera precis överallt och ska inte kunna raderas eller ändras när den väl är skriven
- Säkerhet – signaturer. Vi måste veta vem som läser och skriver datan.

Nick Hodges nämner logistikföretaget Maersk som ett bra exempel på några som använder blockchains.

– De använder blockchains för fartyg världen över. Till exempel varje gång en skatteinspektör eller ett försäkringsbolag kommer på besök så skrivs det in i ett formulär i en blockchain. Alla kan se vad som händer och hur det gick. Idag kan runt 30 organisationer komma in i Maersk databas och signera, säger han.

Hur kan blockchains lösa problemen för media och annonsörer?

- Microbetalningar för mediehus
Du läser en artikel som du gillar och vill bara betala för denna. Tänk att ha en blockchain på servern som är fokuserad på microbetalningar. Du scrollar, gillar artikeln, vill se nästa och transaktioner sker – samtidigt som du slipper exempelvis Paypal och Visa.


- Blockchains på adtech
Blockchains kan aktivera utbuds- och efterfrågan på plattformar för att interagera på ett mer öppet sätt, vilket minskar risken för ad fraud och att slösa annonspengar. Mediehus kunna bestämma hur många procent av content de vill att annonsering ska stå för och få omedelbart betalt. På toppen gör blockchains användarna spårbara.


- Användarkontroll
Med hjälp av signatur kan användarna behålla kontrollen.

Det här är ett axplock ur innehållet av Resumé Insikt Media.

Vill du ha tillgång till mer material från NextM, analyser, intervjuer med mera? Fixa din prenumeration här.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.