Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så knappar Expressen in på Aftonbladet

Publicerad: 1 februari 2017, 09:38

Foto: Pressbild/Expressen

Efter Aftonbladets sorti från KIA-index är kampen mellan kvällstidningarna tuffare än på länge. Det visar siffror från Orvesto Internet som Expressen går ut med.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetOrvestoExpressen

Under uppmärksammade former lämnade Schibsted den gemensamma trafikvalutan KIA-index efter årskkiftet. Från Aftonbladets höll hävdade man att unika webbläsare hade tappat i relevans. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson lyfte fram att tidningen knappat i på konkurrenten och att Aftonbladet därför lämnat mätning efter mätning.

Aftonbladet är dock alltjämt kvar i Orvesto Internet och nu går Expressen proaktivt ut med siffror för den mätingen som visar att man tagit marknadsandelar.

Mätningen görs av Sifo och visar antalet individer som konsumerar medier under en genomsnittlig vecka. Siffrorna som Expressen nu går ut med i ett pressmeddelande bygger på decembermånaden 2016. Den sista månaden som Aftonbladet deltog  KIA-index.

Orvesto Internet för december visar att Expressen knappar in även när det kommer till fysiska läsare. På desktop hade Expressen 2 979 000 läsare per vecka och Aftonbladet 3 319 000, enligt Orvesto Internet. Avståndet i marknadsandelar understiger därmed tre procentenheter,

Regionalt sett var Expressen är störst i 23 geografiska A-regioner, Aftonbladet i 37, medan tidningarna var lika stora i tio regioner.

I mobilen hade Expressen 3 941 000 läsare per vecka, Aftonbladet hade 4 758 000 och för båda kvällstidningarna var detta de högsta noterade siffrorna.

ORVESTO Internet (december 2016)

DESKTOP, antal läsare per vecka:

Aftonbladet 3 319 000
Expressen 2 979 000
SvD 1 080 000
DN 1 028 000
Di 404 000

MOBILT, antal läsare per vecka:

Aftonbladet 4 758 000
Expressen 3 941 000
SvD 1 075 000
DN 940 000
Di 496 000

– Expressen vill ha transparens och förespråkar egentligen att alla stora medier ska redovisas i både KIA-index och Orvesto Internet, och det är förstås glädjande att vi efter flera veckor av exempelvis tittarrekord för Expressen TV får framgångarna bekräftade också av Sifo, säger Klas Granström, redaktionschef för Expressen Digitala Medier i pressmeddelandet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

AftonbladetOrvestoExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.