Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så konsumerar vi nyheter

Publicerad: 27 Mars 2013, 07:38

Läsplatteanvändare konsumerar mest nyheter, gruppen 25-34 år är mest intresserade av nyheter och second-screen trenden blir allt tydligare. Det visar BBC:s omfattande studie om nyhetskonsumtion via digitala enheter.


Ämnen i artikeln:

BBC

– Entusiastiska nyhetskonsumenter håller sig uppdaterade oavsett var  de befinner sig och använder sig av samtliga digitala enheter de har  tillgång till, säger Jim Egan, vd för BBC Global News Ltd i en  kommentar.

Brittiska BBC har med hjälp av Insites Consulting  genomfört en studie som omfattar 3 600 personer i Australien, Singapore,  Indien, Förenade Arabemiraten, Sydafrika, Polen, Tyskland, Frankrike  och USA.

Tanken med studien är att fastställa den ökade effekten av nyhetskonsumtion via TV, smartphones, läsplattor och bärbara datorer.

Studien  visar bland annat att läsplatteanvändare är den grupp som tittar allra  mest på nyheter – 43 procent säger sig titta mer på tv än för fem år  sedan.

Här används läsplattan som en second screen – det vill säga man använder läsplattan parallellt med att man tittar på tv. Det  blir också allt vanligare att söka nyheter via och tillsammans med  andra digitala enheter – 83 procent säger att man tittar på tv samtidigt  som man använder en annan digital enhet.

– Det har spekulerats om  ifall smartphones, bärbara datorer och läsplattor skulle ha en negativ  inverkan på TV-tittandet, men denna studie har visat att dessa enheter  fungerar bra tillsammans och att det dessutom totalt sett ökat  nyhetskonsumtionen, säger Jim Egan i en kommentar.

TV är ändå den  dominerande nyhetskällan med 42 procent av användarna, medan laptops  ligger på 29 procent, smartphones 18 procent och läsplattor 10 procent.

Nyhetskonsumenterna  förväntar sig också lika mycket reklam i mobilen och läsplattan - 84  procent respektive 79 procent - som via tv och online - 87 procent  respektive 84 procent.

En av sju uppger också att man har svarat  på en mobilannons någon gång under den senaste månaden, medan  motsvarande siffror för TV är fem och stationära datorer fyra.

Smartphones  och laptops är mest populärt under arbetsdagen – toppen sker 13, medan  tv-tittandet, kanske inte helt oväntat, ökar dramatiskt från 17 och  framåt med en topp vid 19.

Studien visar också att gruppen 25-34 år allra mest intresserade av nyheter.

Då  det sker extraordinära nyhetshändelser väljer konsumenter tv i första  hand TV, 42 procent och sedan följer 66 procent upp händelsen genom att  undersöka rapporteringen på nätet.

Studien visar också att man ser  nationella och internationella nyheter som allra viktigast - 84  respektive 82 procent, medan lokala nyheter ligger på 79 procent,  finansiella- och affärsnyheter 61 procent, sportnyheter 56 procent och  kultur- och nöjesnyheter 43 procent.

Gruppen som ingår i studien är höginkomsttagare med tillgång till minst tre digitala enheter.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

BBC

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.