Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så kontrollerar han Facebooks nyhetsflöde

Publicerad: 27 oktober 2014, 09:25

Greg Marra.

Foto: Twitter.

Facebook har 1,3 miljarder användare, och en ny studie visar att 30 procent av den vuxna befolkningen får sina nyheter via det sociala nätverket. Den som sitter med den yttersta makten är 26-årige Greg Marra. Han bestämde exempelvis tidigare i år att det är högkvalitativt innehåll som gäller och att rubriker för att locka folk att klicka inte har mycket hämta.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Greg Marra leder ett team som designar de koder som driver Facebooks nyhetsflöde – det vill säga vad användarna får se för uppdateringar när det gäller foton, video och olika berättelser.

Han håller nu snabbt på att också bli en av de mest inflytelserika personerna i nyhetsvärlden, enligt New York Times.

Tidningen rapporterar att Facebook har 1,3 miljarder användare som loggar in åtminstone varje månad. Facebook driver idag 20 procent av trafiken till nyhetssajter, enligt analysföretaget SimpleReach. Andelen är ännu högre när det gäller mobilen.

New York Times menar att den sociala nätverksjätten snabbt håller på att bli nyhetsaffärernas motsvarighet till vad Amazon är för bokförsäljning.

30 procent av den vuxna amerikanska befolkningen får idag sina nyheter via Facebook, enligt en rapport från Pew Research Center.

Det innebär också att en nyhetssajts framgångar riskerar att stå och falla med hur väl man lyckas i Facebooks nyhetsflöde, enligt New York Times.

Tidningen menar att även om tjänster som Twitter och Google News också har stor påverkan är det ändå Facebook som står för den fundamentala förändringen av hur vi konsumerar nyheter idag och sökmotorerna drivs av en matematisk formel som förutspår vad användarna vill läsa, enligt New York Times.

Tidningen drar också paralleller till hur musikbranschen gick från att sälja hela album till att köpa enstaka låter på nätet och menar att förlagen jobbar allt hårdare med hur man ska nå ut med enstaka artiklar än kompletta utgåvor av sina tidningar och magasin.

En av grundarna av analysföretaget SimpleReach, Edward Kim menar att en tidnings hemsida snart mer blir viktig för att marknadsföra varumärket än att fungera som en plats dit läsarna tar sig.

Skiftet innebär också att det uppstår frågor kring datorernas förmåga att värdera nyheter – en roll som tidigare mest hanterats av redaktören.

När Ny Times träffar George Marra uppger att han inte tänker så mycket på vilken makt han har över journalistiken, utan att det är matematiken som får styra det hela.
– Vi ser inte oss själva som redaktörer och vi vill heller göra en redaktionell bedömning av innehållet som ligger i ditt flöde. Du har skapat dina vänner och länkar till de sidor som du vill och då är du också den som bäst avgör vilka saker som är viktiga för dig, säger han till New York Times.

Hans team justerar Facebooks komplexa koder för nyhetsflöden varje vecka så att det styr vad användaren får se när man loggar in på sitt Facebook-konto – koden bygger på tusentals och åter tusentals variabler alltifrån vilken slags enhet man använder, hur många kommentarer och likes en nyhet har fått och hur lång tid läsarna lägger på en artikel.

Målet är att identifiera det som läsarna gillar mest och resultaten varierar över världen.

New York Times menar också att belöningen i form av trafik kan bli enorm om man hittar rätt, medan om George Marra exempelvis bestämmer att rubriker som ska locka läsarna att klicka inte är så populärt kan det gå åt rakt motsatt håll.

Facebook gjorde exempelvis en förändring i sökalgoritmen i februari för att lägga tonvikten på mer högkvalitativt innehåll, vilket gjorde att sajter som Upworthy, Discractify och Elite Daily såg kraftiga nedgångar i trafiken.

Edward Kim menar att det kan vara farligt att jaga trafik via sociala medier eftersom man riskerar att tappa vad som särskiljer en frågan andra.
– Frågan du måste ställa dig är om du skapar innehåll utefter hur innehåll konsumeras i den miljön, säger han till New York Times.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.