Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så lyckas du med resan från produktionsenhet till kreativ inhousebyrå

Publicerad: 10 Maj 2020, 06:24

Cecilia Steenberg Forsberg och Linda Stenström

I andra avsnittet av den Bsmart-producerade webb-tv-serien ”Inhouse Talks” intervjuar Emily de Piro HM:s globala inhousebyråchef Cecilia Steenberg Forsberg och Linda Stenström - Head of inhouse concept & design på Dustin.


Ämnen i artikeln:

DustinH&MInhouse Talks

Med inhousetrenden de senaste åren har inte bara fler och fler annonsörer bygga upp sina egna inhouseavdelningar, flera varumärken har även valt utveckla inhousebyrån från en produktionsenhet till att jobba mer kreativt. Linda Stenström berättar i avsnittet hur hon har genomfört just denna resa med Dustin. En transformation där även bolagets vd Thomas Ekman har varit djupt involverad. Hon lyfter sociala medier och demokratiseringen av de digitala kanalerna som en nyckelfaktor bakom att fler och fler varumärken känner än ett behov av att etablera en inhouseavdelning. 

– Med sociala medier kan extremt små företag eller individer skapa kommunikation och nå ut en i en demokratisk åtkomlig kanal, det förändrar allt. Vi vill inte bara skicka ut ett budskap utan vill få något tillbaka, då behövs någonting genuint.

Cecilia Steenberg Forsberg har jobbat som inhousechef (global head of agency) på H&M:s globala marknadsavdelning med ansvar för 250 medarbetare i ett halvår och har tidigare varit med att bygga upp Tele2:s inhousesbyrå. Inhousebyrån tar fram till 70 marknader, men samarbetar också i allra högsta grad med externa byråer.

– Inhouse för några år sedan fick dras med att vara förknippat med just produktion och snabbhet, därför trodde jag initialt att inhouse inte var någonting för mig, tills Tele2 berättade att de ville flytta kreativiteten närmare. För mig som kommer från byråsidan var det lockande. Just att få komma närmare och utmana.
 



”Inhouse Talks” är producerat av Bsmart som tidigare har tagit fram webb-tv serien ”Creative talks” för Resumé. Serien kommer att publiceras löpande på Resumé.se under våren. Programledare är Emily de Piro,  affärsområdeschef för Inhouse Kommunikation.

Första avsnittet hittar du här.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

DustinH&MInhouse Talks

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.