Media
Så lyckas man med digitala prenumerationer
Publicerad: 12 juni 2018, 14:14
Foto: Pax Engström
Steffen Damborg, Expert Advisor på WAN-IFRA Global Advisory, ser en ökning för medier som premierar prenumeranter med exklusivt innehåll.
Ämnen i artikeln:
Nordic Media InsightsAH
Alex Hartelius
Hur medierna ska få en gynnsam affärsmodell experimenteras det fortfarande med, men enligt Steffen Damborg har medier som satsat på att tillhandahålla ett bra material till sina prenumeranter sett en ekonomisk ökning.
WAN-IFRA Global Advisory är en organisation som jobbar med att hjälpa nyhetsmedier att utvecklas i den digitala eran, kring frågor om pressfrihet och att vara en kunskapsbas för sina medlemmar. Bland annat är Schibsted en av dessa.
Vad är mediernas största utmaning just nu?
– Stifta en affärsmodell. Det handlar om att gå ifrån den digitala annonsmarknaden som huvudinkomst och istället satsa på prenumeranter.
Papperstidningen visar på en forstatt nedåtgående trend och enligt Steffen Damborg gäller det att hitta vägar till att skapa en mer lukrativ digital tidning, men den transformationen kostar i sin tur mycket pengar.
Har mindre tidningar råd med att göra om?
– Många tidningar är pressade, men det handlar om att skapa en bra synergi mellan den digitala produkten och pappersupplagan. Samtidigt går teknikostnaden neråt – exempelvis kostar en tv-studio inte så mycket pengar. Produktionskostnaderna kommer att gå ner ifall man anpassar sig och gör det på rätt sätt.
Just nu pågår flera experiment bland tidningar om hur affärsmodellen ska stöpas om. Dels handlar det om att göra sajterna mer användarvänliga och investera i redaktionellt innehåll som gör att folk är villiga att betala för journalistiken.
Tidningar som Washington Post och New York Times har sett en ökning bland deras digitala prenumeranter. Bland annat har Washington Post gjort ett bra arbete när det kommer till att rekommendera relevanta artiklar och fråga användare om vilka nyheter de vill ta del av. Det har lett till ett lyft när det kommer till den interaktiva delen mellan producent och konsument.
Genom att ta bort tryckkostnaden för pappersupplagorna kan man få fram en relevant summa för de digitala prenumeranterna. Det skulle också göra att kostnaden blir mindre för folk som följer nyheterna på sajterna, men fortfarande få ta del av samma produkt.
Även om du surfar på datorn så är många nyhetssidor idag anpassade för telefonen. New York Times är en av de som satsat på en omstrukturering av den vanliga sajten för att anpassa till mobilanvändare, även om du surfar via "desktopen".
Det är inte bara globalt som tillväxten för prenumeranter gått upp. 60 procent av Svenska Dagbladets intäkter förra året kom från prenumeranter.
– Du behöver inte vara ett stort medieföretag för ha framgång när det kommer till prenumeranter. Även relativt små nyhetstidningar kan tjäna på att satsa på en produkt som får läsare att vilja betala.