Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så många betalande användare har Spotify

Publicerad: 3 mars 2017, 06:54

Spotifys betalande användarbas fortsätter att öka, Snap Incs första dag på New York-börsen och Pitchfork satsar på live-video.


Spotify når 50 miljoner betalande användare

Under natten meddelade den svenska streamingtjänsten på Twitter att man nått 50 miljoner betalande användare världen över. Det är en ökning med 20 miljoner sedan mars 2016. Häromdagen meddelande även huvudkonkurrenten Apple Music att de nått 20 miljoner användare på lite drygt ett år. Apple Music anses ha något av en fördel på bland annat den amerikanska marknaden då många användare redan uppgett sina betalningsuppgifter i iTunes.

Spotify går fortfarande inte med vinst och har den senaste tiden skjutit på sitt datum då man hoppas på börsnoteras.

Första dagen på börsen för Snapchat

För Snapchats moderbolag, Snap Inc., var gårdagen den första på New York-börsen. Teckningskursen var satt till 17 dollar per aktie men när börs-dagen var till ända hade den stigit med så mycket som 44 procent, till över 24 dollar. Så sent som 2013 erbjöd Facebook 3 miljarder dollar för att köpa bolaget, en värdering som nu får anses vara skrattretande. Men trots den starka börsintroduktionen finns det farhågor om att aktion ska fallera. Bolaget ökade sina förluster mellan 2015 och 2016 med 127 miljoner dollar, från 373 till 500 miljoner dollar. Snap Incs börsnotering ses av många som ett test för många av techbolagen som hoppas leta sig in på börsen, däribland Spotify. Snapchats inträde innebär den största börsintroduktionen för amerikanska tech-bolag sedan Facebook släpptes på Nasdaq 2012.

Vad innebär det att vara dansk?

En kampanjfilm från Danmark får stor uppmärksamhet i sociala medier, även om det råder delade meningar om huruvida filmen är etisk korrekt. Videon fokuserar på tre danska barn, alla med utomeuropeiskt ursprung, som utfrågas om danskhet. I slutet av filmen hävdar intervjuaren att de inte alls är danska, varpå ett av barnen börjar gråta.

Filmen är ett svar på ett utspel från den danska riksdagen häromveckan, där de hävdade att "danskar inte ska vara i minoritet i områden i Danmark". Ett uttalande som fått många att reagera och diskutera vad det egentligen innebär att vara dansk.

Publicister tveksamma till nya annonsmöjligheter på Facebook

För någon vecka sedan presenterade Facebook sina nya annonsmöjligheter för video. De nya annonserna ska kunna användas av större konton både innan, i mitten och efter ett videoklipp. Annonserna ska även kunna läggas in mitt i live-streamade videos.

Stora amerikanska publicister vänder sig nu mot hur anpassade de nya annonserna är för nyhetsmaterial. "Om du är en lokaltv-kanal som ett klipp från ett brinnande hus, ska man då lägga in en tio sekunder lång reklam mitt i det?" säger en publicist till Digiday.

Pitchfork satsar på live-video

Den amerikanska musiksajten Pitchfork, den dominerande rösten inom populärkultur, avslöjar idag att de ska satsa hårt på live-streamade konserter, det skriver Digiday. Det kommande året ska sajten streama minst 20 konserter på sina YouTube och Facebook-konton. Den första konserten som streamades var med den amerikanska rapduon Run The Jewels och lockade 123 000 tittare. Pitchfork har länge satsat på rörlig bild och byggde redan 2008 en dedikerad sida för rörligt material, Pitchfork.tv. Även om produktionsteamet bakom den första konserten bestod av 15 personer och därigenom blev väldigt dyr anser Pitchforks vice-vd RJ Bentler att sändningen blev en succé.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.