Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så många såg Mello-finalen

Publicerad: 13 mars 2017, 09:12

Foto: Owe Thörnqvist 09 @ Melodifestivalen 2017 - Jonatan Svensson Glad.jpg / Jonatan Svensson Glad / CC BY-SA 4.

Melodifestivalen fick sin upplösning i lördags. 3 802 000 tittare såg Robin Bengtsson komma hem segern med låten "I can't go on".


Ämnen i artikeln:

Melodifestivalen

Tittarsiffran 3 802 000 innebär att årets Melodifestival är den 12:e mest tittade genom tiderna. De senaste årens siffror har varit 3 565 000 (2016), 3 770 000 (2015), 3 315 000 (2014) och hela 4 150 000 såg finalen 2013. Siffrorna gäller antalet tittare som såg finalen i SVT1.

– När vi nu sammanfattar årets melodifestival-turné så är vi väldigt nöjda, säger Anette Helenius SVT:s projektledare. Varje deltävling har lockat över 3 miljoner tittare vilket inte hänt sedan 2013, året efter Loreens ESC-vinst. Antalet röster som skickats in har slagit rekord i mer än hälften av programmen och 3,8 miljoner valde att följa Robin Bengtssons vinst i finalen. Sammantaget visar det att engagemanget för tävlingen och låtarna bara blir starkare och att innehållet i Melodifestivalen verkligen faller tittarna i smaken.

80,7 procent av samtliga aktiva tv-tittare valde att titta på Melodifestivalen under direktsändningen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Melodifestivalen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.