Media
Så många Tiktok-följare behöver du för att tjäna pengar
Publicerad: 2 februari 2022, 10:57
Frida Jernspets och Astrid Nordin är två stora svenska Tiktokare.
Som Tiktok-användare kan du tjäna pengar både genom betalda samarbeten och plattformens egna ersättningssystem – om du uppfyller kraven. Men även mindre profiler kan vara viktiga investeringar för marknadsförare.
De allra största Tiktok-stjärnorna tjänar mer än högt uppsatta vd:ar på Wall Street – så det finns definitivt potential att tjäna pengar för användare på appen genom sponsringssamarbeten. Tiktok är en kanal som kommer bli allt viktigare för marknadsförare, menar vissa, och det finns rapporter som föreslår att marknadsförare bör lägga mer tid och engagemang på appen.
LÄS MER: Rapport: Tiktok växer snabbast – men anses oviktigt
Men sponsrade samarbeten är inte det enda sättet för användare att tjäna pengar, utan det finns inbyggda system och en så kallad ”creator fund” för Tiktokare. Men hur många följare behöver en användare för att tjäna pengar via Tiktoks egna system? Det finns ett par olika sätt, och kriterier att uppfylla, för att tjäna pengar. Samtliga kräver att användaren är minst 18 år gammal. Kravet på antalet följare varierar dock.
För att kvalificera sig till kreatörs-fonden (Tiktok Creator Fund) behöver användaren ha minst 10 000 följare och under de senaste 30 dagarna fått minst 100 000 visningar på sina videor.
Användare kan också tjäna pengar genom att deras följare ger dricks eller virtuella gåvor. Det finns ett par olika kriterier även här. För att kunna ta emot dricks eller gåvor på vanliga videor krävs minst 100 000 följare. För att kunna ta emot gåvor under en livestream krävs ”bara” 1000 följare.
Men kreatörsfonden är inte nödvändigtvis en snabb väg till rikedom. Flera Tiktok-kreatörer har berättat att de endast tjänar ett par öre för varje tusen visningar som deras videor får, och det är inte helt transparent hur Tiktok bestämmer utbetalningarna. Enligt Tiktok bestäms utbetalningarna ”beroende på ett antal faktorer, såsom engagemang, äkthet, och hur väl de följer våra riktlinjer.”
Enligt Business Insider har varumärken som vill använda sig av användarsamarbeten på Tiktok flera alternativ. Det klassiska tillvägagångssättet, att betala en stor profil för ett samarbete, är dyrt och garanterar inte nödvändigtvis framgång. I stället har reklamsamarbeten genom exempelvis music-marketing challenges blivit vanliga, via företag som Pearpop. Enkelt förklarat så postar användaren en video med en specifik låt, och får betalt baserat på hur många visningar och likes som låten får. På det sättet kan en låt också bli viral, genom att flera användaren upprepar utmaningen.
LÄS MER: Så kan ditt varumärke kopiera framgångskonceptet för Tiktoks största låtsuccéer
LÄS MER: Experterna om bästa paid social-strategin: ”Testa, testa, testa!”
LÄS MER: Barnen är de nya reklampelarna i sociala medier – var femte inlägg är marknadsföring
Zach Friedman, som har grundat skivbolaget Homemade Projects, säger till Business Insider att det är svårt att veta vad som kommer slå. Därför är mikro-influencers ett billigare alternativ för varumärken.
– Megastjärnor är dyra. Algoritmen är svår att förutse och i stället för att betala en superstjärna som Charlie D'Amelio höga arvoden för en video, kan man betala en mikro-influencer 200 dollar och ändå få 100 miljoner visningar. Det är bättre att kasta ett stort nät.