Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så mycket kan reklamskatten sänkas

Publicerad: 12 April 2016, 11:16

Finansdepartementet har lagt nytt förslag.

Foto: Colourbox

Reklamskatten ska sänkas med 20 miljoner kronor under 2017 och ytterligare 20 miljoner 2019. Det föreslår Finansdepartementet i en promemoria som i dag skickas ut på remiss.


Ämnen i artikeln:

RegeringenRiksdagenAlice Bah KuhnkeReklamReklamskatt

Reklamskatten och digitalmomsen är en hett omdebatterad fråga som attackerats av flera tidningschefer. Det hela började redan 2002 när riksdagen beslutade att ta bort reklamskatten som drabbar tryckta medier. I början av 2015 var det demokrati- och kulturminister Alice Bah Kuhnke som tog tag i saken och började arbeta för att slopa momsen.

Nu föreslår regeringen att:

- Skattesatsen för annonser i periodiska publikationer ska sänkas från tre till 2,5 procent och för övriga annonser och reklam från åtta till 7,65 procent.
- Dessutom höjs gränsen för återbetalning av reklamskatt för annonser i periodiska publikationer från en skattepliktig omsättning om högst 50 miljoner till 75 miljoner per år.
- Gränsen för redovisnings­skyldighet höjs från 20 000 kronor till 60 000 kronor vad gäller reklamskatt för andra än periodiska publikationer.

LÄS MER: Vill slopa reklamskatten och digitalmomsen

Vidare föreslås att reklamskattesatserna från januari 2019 ska sänkas ytterligare från 2,5 procent till en procent för annonser i periodiska publikationer och från 7,65 procent till 6,9 procent för övriga. För dagspressen innebär förlagen att skatten sänks i två omgångar samt att det så kallade grundavdraget höjs från dagens maximala belopp på 1 500 000 kronor till 1 875 000 kronor per år.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.