Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Så mycket omsätter streaming-marknaden

Publicerad: 3 Juni 2015, 07:34

Allt fler konsumerar rörlig bild via nätet.

Foto: Colourbox.

Den nordiska SVOD-marknaden omsatte drygt en miljard kronor (115 miljoner euro) under det första kvartalet 2015. Samtidigt är den totala dagliga räckvidden för streamingtjänster nu uppe i 37 procent i Sverige, enligt Mediavision.


Ämnen i artikeln:

Marie NilssonHBOYoutubeNetflixMediavision

Mediavision släppte nyligen sin rapport över den nordiska streamingmarknaden. De konstaterar att de internationella jättarna allt jämt behåller ett starkt grepp om marknaden, där exemplevis Netflix är största betaltjänst. De når två miljoner hushåll i Norden, enligt Mediavision.

Totalt omsatte SVOD(subscription video on demand)-marknaden drygt en miljard kronor i Norden under det första kvartalet i år.

Mediavision tittar också på den totala räckvidden för alla typer av streamingtjänster. Där konstaterar de att cirka en tredjedel av den nordiska befolkningen tittar på streamad video varje dag, och dominant på marknaden är Youtube med Netflix som uppstickare.

– Globala amerikanska bolag är väldigt starka här, både inom svod och reklamfinansierad video. Konsumenternas sug efter lokalt producerat innehåll är uppenbart, men de nordiska länderna är små och därför blir innehållet realtivt sätt mycket dyrare att producera, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i en kommentar.

Så många ser dagligen streamad video i Norden:
Norge: 43 procent
Sverige: 37 procent
Finland: 33 procent
Danmark: 31 procent
(procent av befolkningen)
Källa: Mediavision.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.