Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så når du tonåringar på sociala medier

Publicerad: 8 Januari 2015, 12:20

Tonåringars användande förklaras.

Foto: Skärmdump från Watts text.

Att "vuxna" förklarar tonåringars syn på sociala medier är gammalt. Just därför har en den 19-årige studenten Andrew Watts fått stor uppmärksamhet för sin förklaring – från en tonårings eget perspektiv.


Ämnen i artikeln:

TwitterTumblrInstagramFacebookPinterestLinkedinSnapchat

Det är i en text publicerad på sajten medium som Andrew Watts presenterar sin och andra tonåringars syn på sociala medier - vilket ger en god insyn för den som vill veta hur man når tonåringar på dem. Texten baserar han inte på studier, utan på observationer och erfarenheter som han har samlat under åren.

En sammanfattning av Andrew Watts syn på sociala medier sorterat på respektive medie:

Instagram
Instagram är i särklass det mest använda sociala mediet bland tonåringar. Vissa tonåringar har inte ens Facebook – Instagram är allt de behöver. Mediet bra dels för att man inte blir konfronterad med att man "gillat" något eller kommenterat på grund av att någon fått upp posten i ens flöde, vilket är fallet med Facebook. Dels också för att inläggen håller en hög kvalitet, postas mer sällan än på andra medier och att Instagram inte "blivit överbelastat" med äldre användare än. Ytterligare en sak han framhåller är att användare på Instagram inte blir spammade med reklam, skvallerartiklar eller Buzzfeed-artiklar.

Facebook
Facebook, som kanske kan sägas vara urfadern av alla sociala medier, är död för tonåringar, enligt Andrew Watts. Samtidigt funkar Facebook bra till att skicka meddelanden via och att samla gruppaktiviteter på. Mediet är också bra till att hitta folk på.

"Vi började använda Facebook i mellanstadiet för att det var coolt, men nu är det bara som en obekväm familjemiddag vi inte riktigt kan smita ifrån. Det är konstigt och till och med irriterande att ha Facebook ibland", skriver Watts.

Twitter
"För att vara ärlig, förstår många av oss inte ens syftet med Twitter. Det finns en kärna av människor på varje skola som använder det på ett närmast religiöst sätt och twittrar, andra läser bara och retweetar, men bortsett från det är det inte många tonåringar som använder det."

Snapchat
Ett socialt medie som snabbt blivit väldigt populärt bland tonåringar. Watts beskriver skillnaden på Snapchat jämfört med andra medier genom att dra exempel på användandet utifrån en utekväll. På Snapchat skickar man bilder under alla stadium på en festkväll – från att man gör sig redo till att man vaknar morgonen efter. På Facebook postas de "gulliga" bilderna och samma på Instagram. Watts skriver:

"På Snapchat kan vi verkligen vara oss själva medan vi är sociala. Det utan den ständiga pressen från följare eller Facebook-vänner. Snapchat är ett intimt nätverk av vänner som jag struntar i om de ser att jag har kul på en fest eller inte".

Tumblr
"Tumblr är som ett hemligt nätverk, som alla är med i, men ingen pratar om. På Tumblr kan du visa ditt rätta jag och omge dig själv med likasinnade"

Enligt Watts är Tumblr ett bra socialt medie för de tonåringar som vill hitta vänner och följa andra från andra delar av världen.

Linked In
"Något man måste ha, så då skaffar man det – även om många väntar tills högskoleåldern", skriver Watts.

Pinterest
Här hänger mest tjejer och det sociala mediet har en viss hipster-aura.

Kik
Det här mediet är det ingen tonåring som använder, enligt Watts.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.