Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Så ojämställda är Nordens mediebolag: Bara var femte är kvinna i Schibsteds ledning

Publicerad: 26 Februari 2018, 09:46

Vd Raoul Grünthal – en av många män i Schibsted Medias ledning.

Nordiska länderna toppar internationella jämställdhetsindex – men medieföretagen tycks inte hänga med, enligt Nordicom. Män är fortsatt dominerande i såväl Schibsteds som Bonniers högsta positioner.


Ämnen i artikeln:

BonnierSchibsted

Ledande positioner och styrelseposter i världens 100 största medieföretag innehas fortfarande till större delen av män. Det visar en kartläggning av Nordicom (Nordiskt informationscenter för medie- och kommunikationsforskning) vid Göteborgs universitet.

Män sitter på 80 procent av styrelseposterna, har 83 procent av de ledande befattningarna och hela 94 procent av vd-posterna.

– En ledning som endast består av män tyder på ett ensidigt ledarskap. Inte enbart för att deras produkter och tjänster riktar sig till både män och kvinnor, utan också för att de förmodligen missar viktig kompetens, säger Maria Edström, en av forskarna bakom studien i en kommentar.

Nordiska länder tenderar att sticka ut internationellt i jämställdhetsindex. Men inte på mediesidan, visar Nordicoms studie. Där ser siffrorna ungefär likadana ut som i världen i stort. Kvinnor har bara 17 procent av de ledande befattningarna, 20 procent av styrelseposterna och 6 procent av vd-posterna.

Till exempel Schibsted Media har bara 20 procent kvinnor i företagets högsta ledning. En man (Raoul Grünthal) är vd. Männen innehar 70 procent av de ledande befattningarna.

Siffrorna på Bonnier är snäppet sämre, med en manlig vd och bara 17 procent kvinnor i den högsta ledningen. Endast 19 procent i de ledande befattningarna är kvinnor.

– Det finns sex företag på listan med huvudkontor i Norden och de är Nordens största mediekoncerner. Tyvärr har inte mycket hänt på ledningsnivå sedan vi för fyra år sen studerade jämställdhet i olika mediebranscher i Norden, säger Ulrika Facht vid Nordicom som syftar på publikationen Making Change.

Övriga nordiska företag som finns med i studien är Spotify, Egmont Group, Modern Times Group och Sanoma Group.

Asiatiska länder sticker ut i studien som mest mansdominerande i världen.

Studien är genomförd i 21 länder: USA, Mexiko, Japan, Nederländerna, Kina, Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Kanada, Sydafrika, Brasilien, Italien, Sverige, Indien, Norge, Finland, Spanien, Danmark, Portugal, Schweiz och Belgien.

Mårten Färlin


Ämnen i artikeln:

BonnierSchibsted

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.