Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så ökade medieinvesteringarna under sommaren

Publicerad: 11 augusti 2021, 11:50

Medieinvesteringarna ökade med 182 miljoner kronor under juni och juli.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Juni och juli innebar en ökning av medieinvesteringarna som förmedlats via Sveriges Mediebyråers medlemmar med 13 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Ökningen på 182 miljoner kronor gav reklamköp för totalt närmare 1,6 miljarder kronor.

Merparten av medieslagen visade tillväxt, främst de digitala medierna som totalt ökade med 23 procent. Men den mediekategori som hade störst ökning var fackpressen med 50,6 procent. 

Ackumulerat har de sammanlagda medieinvesteringarna ökat med totalt 11,6 procent (totalt 746 mkr) hittills under 2021. I de digitala kanalerna ökade reklamköpen med 23 procent, framför allt drivet av online video och sociala medier.

Mest negativ utveckling hade kategorin direktreklam/annonsblad som under juni och juli i uppvisade en negativ tillväxt om 60 procent. Kategori har också backat mest hittills i år, totalt 34,6 procent. Även kategorierna sök och radio backade under perioden.

Fotbolls-EM och OS bidrog till att ökade medieköpen i tv med 16,2 procent under juni och juli.

– Om vi jämför perioden januari–juli 2021 med 2019 har medieinvesteringarna minskat med 1,3 miljarder kronor. Det innebär att cirka halva nedgången efter pandemin är återhämtad. Det är dock tveksamt om investeringarna hittar tillbaka till 2019 års nivåer inom en överskådlig tid, detta då marknaden fortfarande präglas av osäkerhet och att siffrorna möter rekordnivåer, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer i en kommentar. 

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News