Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så påverkar Alliansens budget branschen

Publicerad: 4 December 2014, 12:25

Stefan Löfven har utlyst nyval efter att Alliansens budget klubbats igenom i riksdagen. Kulturutskottets ordförande, Per Bill, berättar nu hur budgeten påverkar branschen. – Vi kommer inte att höja arbetsgivaravgiften för företag som anställer personer under 26 år. Det blir en stor fördel för exmpelvis en bransch som mediebranschen, säger han.


Ämnen i artikeln:

AlliansenPer Bill

Kulturutskottet har politiken indelad i ett antal områden – alltifrån just kultur, idrott och trossamfund till just media.

Den största förändringen i och med att sittande regering måste använda Alliansens budget fram till nyvalet i mars är att man inte genomför några skattehöjningar för företag som anställer personer som är under 26 år, enligt Per Bill.

– Det här gäller från den 1 januari, säger han.

I budgeten finns heller inte planer på att riva upp förslagen från Presstödsutredningen som är tänkt att underlätta livet för en krisdrabbad mediebransch.

– Det finns en samsyn där mellan oss och regeringen i vår budget och planen är att genomföra förslagen så fort som möjligt, säger Per Bill.

Men det låter ändå inte som att det går några extra pengar till den krisdrabbade mediebranschen i er budget?
– Nej, det gör det varken i vår budget eller i den budget som har fallit, säger Per Bill.

Han menar ändå att Alliansens budget är positiv för branschen. Inte bara för att den underlättar att anställa yngre medarbetare genom att företagen slipper höjda arbetsgivare för personer under 26 år, utan också för den även stöder Presstödsutredningen för att hjälpa branschen.

– En sådan är att man ska ha samma momssats oavsett om man läser på tidning eller surfplatta. En ytterligare punkt är att man inte ska göra någon skillnad i presstödet när det gäller digitala eller fysisk upplaga, säger Per Bill.

Man vill också undvika att företag flyttar utomlands för att få lov att idka olika former av vadslagning eller spel hos svenska konsumenter.

– Man ska erbjuda odds kring exempelvis hur många minuter det tar innan Zlatan gör mål direkt från Sverige. Vi vill ju inte att medieföretag ska behöva flytta till Storbritannien och med det också arbetstillfällen, säger Per Bill.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

AlliansenPer Bill

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.