Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så retade Charlotta gallfeber på Amelia

Publicerad: 21 april 2008, 08:57

Efter hemlighetsmakeriet och dimridåerna – nu berättar Charlotta Flinkenberg om sin nya tidning Chic. Allers, som lyckades blåsa en hel bransch, gör en monstersatsning – första numret trycks i 170 000 exemplar. – Det är fantastiskt att få vara med om det här, samtidigt har jag lite ont i magen, säger Charlotta Flinkenberg till Resume.se.


Charlotta Flinkenberg.

I november i fjol slog bomben ner i tidningsbranschen – Charlotta Flinkenberg, tidigare chefredaktör för Veckorevyn och Glamour, lämnade Bonnier efter sex år för att göra en tidning för kvinnor från 25 år och uppåt.

Mycket mer information om den nya satsningen gick inte att få då. Hemlighetsmakeriet har varit stort sedan dess och ytterst lite information har läckt ut – och under resans gång lyckades Allers lura hela branschen att den nya tidningen skulle heta ”Charlotta”.

– Det var Martin Hansson (Allers vd) som tyckte att det var en kul idé att registrera titeln ”Charlotta” för att förvilla konkurrenterna. Och det lyckades ju, även ni på Resumé gick ju på det. Men på ett sätt var det lite besvärligt också, till exempel retade Amelia Adamo upp sig på titeln, säger Charlotta Flinkenberg.

Men nu är mörkläggningen över – förra veckan presenterades Flinkenbergs handplockade redaktion – 10 av 13 är tidigare medarbetare på Bonnier Tidskrifter.

Och i går på Resumébaren i Stockholm tog hon bladet från munnen och berättade om den nya tidningen, som alltså inte ska heta ”Charlotta” utan ”Chic”.

– Det var mitt förslag från start. Jag gillar redovisande och beskrivande titlar, och den är kort och grafiskt snygg – jag stred för den redan från början. Vi testade den titeln och en rad andra titlar hos fokusgrupperna och Chic var klart populärast, säger hon.

Första numret av Chic kommer i sommar och den 84 sidor tjocka tidningen med lösnummerpriset 25 kronor ska komma ut varannan vecka. Tanken är att den ska vara snabbare och bättre uppdaterad än de traditionella månadsmagasinen.

Chic är en ”Glossy Weekly” inspirerad av veckotidningar som Look och Grazia som kombinerar mode med kändisjournalistik.

Först i Sverige med en ”Glossy Weekly” var Aftonbladet och Sofi Fahrman med Sofis Mode, som kommer ut en gång i veckan.

– Ja, de var först i landet med att ge sig in i genren ”Glossy Weekly”. De har en dyr och påkostad bilaga som fungerar bra för de yngre tjejerna. Men vår målgrupp, 25 år och uppåt, är mer kräsen och därför ska vi ha högre kvalitet på innehållet och kan mer slå an på epitetet ”Glossy Weekly”. Men det är bra att Aftonbladet har värmt upp marknaden, säger Charlotta Flinkenberg och fortsätter:

Hur nära kommer ni att titta på förebilderna Look och Grazia, både Sofis Mode och Expressen Fredag har ju kopierat en del?
– Jag skulle ljuga om jag sa att vi inte tittade på konkurrenter och förebilder. Men ska man stjäla ska man göra det med finess. Man kan sno idéer men sedan måste man göra sin egen knorr på det. Vi gör allt material inhouse, det enda vi köper in är kändisbilder. Och vi gör inte rewrites på det sättet, när vi har intervjuer så gör vi de själva, exempelvis har jag träffat Sarah Jessica Parker och hela Sex and the City-gänget.

Allers kommer att trycka första numret av Chic i 170 000 exemplar – en siffra som fått många att baxna.

– 170 000 exemplar är väldigt mycket, men det är en lansering som backas upp av en väldigt stor reklamkampanj. Och jag känner mig trygg med lanseringen, säger Charlotta Flinkenberg.

Kampanjen kommer att vara massiv. Det blir pr, reklamfilmer och en rejäl satsning på utomhusreklam – superjumbo-paketet hos JC Decaux är bokat.

Hon vill inte avslöja några ekonomiska siffror – men det är många miljoner som läggs på lanseringen.

– Det är en väldigt stor satsning. Alla tidningar med hög periodicitet kostar väldigt mycket. Det här är väldigt modigt av Allers.

Allers mål är sedan att tidningen ska nå en upplaga på 70 000 exemplar inom ett år. Året efter 80-90 000 exemplar.

– Det är tufft i det här konkurrensutsatta segmentet, men jag känner mig lugn med det, det tror jag att vi kommer att klara.

Kraven från Allers är mycket höga. Charlotta Flinkenberg känner trycket, men känner stor tillförsikt och ser mycket fram emot att äntligen dra igång skarpt.

– Det är en fantastisk ynnest att få vara med om det här. Glamour var också roligt, men det var en licenstitel där man inte kunde påverka lika mycket av innehållet.

– Vi vet vad som krävs, det tar två månader att planera för en bra modeplåtning. Det är därför jag har fått handplocka en så här stor redaktion.

Hur stort tålamod har Allers?
– Allers har inga uttalade deadlines när det ska nå break even eller gå med vinst. Allers är väldigt duktiga på att driva tidningar och hittills har så vitt jag vet ingen av deras tidningssatsningar lagts ner. Jag hoppas att inte jag ska bli den första. Lite ont i magen har jag.

Är det viktigt för dig att lyckas också för att bevisa något för Bonnier?
– Jag har redan bevisat tillräckligt mycket för Bonnier, bland annat vände jag Veckorevyn till vinst.

Flinkenberg tror inte att Bonnier hade satsat på en tidning som Chic.

– Bonnier är bättre på cred än bredd. De är väldigt bra på månadsmagasinen. Allers har större kunskap av veckoutgivning och det kommer att gagna oss som kommer ut varannan vecka och vill vara snabbare.

Varför lanserar ni Chic i sommar?
– Sommaren är bäst lösnummermässigt, men sämst ur annonsförsäljningssynpunkt. Sommaren är en lite udda period och jag kände mig tveksam först, men det är kul att göra något udda. Men intresset från annonsörerna är fantastiskt och Allers är väldigt duktiga på att sälja tidningar.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.