Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så riggades blåsningen av Expressen.se

Publicerad: 17 augusti 2009, 10:03

Fotbollsforumet FM Sweden säger sig ligga bakom den fejakde Obolo-artikeln. Allt började som ett skämt som ingen trodde att tidningarna skulle gå på.
FM Swedens grundare Adam Hutttunen anser att Expressen.se:s egna uppgifter är den riktiga bluffen i sammanhanget:
"Expressens chefredaktör kallar oss "nätskojare". Jag undrar vem som är vad här egentligen.”, skriver han i ett mail till Resume.se


Ämnen i artikeln:

Expressen

Fotbollsforumet FM Sweden har på sin sajt lagt ut delar ur en loggkonversation som följer delar i förloppet i blåsningen av Expressen.se. Rubriken är FM Sweden blåser Expressen.

Allt börjar med att en pseudonym Huttunen på skoj lägger upp en Benfica-sajt som placerar AIK:s Pierre Bengtsson i den portugisiska klubben.
Pseudonymen Deemon får sedan idén att göra samma sak med Ivan Obolo och försöka blåsa flera medier.
Han skriver:
(Deemon) Bichkop, kan inte du göra en om Obolo, så skickar vi till Aftonbladet/Expressen/Fotbollskanalen

Sedan följer hela förloppet.  Enligt loggen ska även Aftonbladet ha återkommit och försökt få flera uppgifter som bekräftar nyheten.

Triumfen kommer efter ett par timmar när Expressen.se publicerar nyheten, till massor av gillande kommentarer.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson har inte sett länken när Resume.se återberättar förloppet. Han jämför med andra fall där nyheter lyckats passera den vanliga källkontrollen.

– Man kan ha väldigt bra rutiner. Våra har brustit i det här fallet. Men man kan aldrig helt gardera sig från folk som vill ljuga. Många saker handlar i slutänden om trovärdighetsbedömningar. Det är ju till och med möjligt att lura stora organisationer, säger han.

Sedan den första versionen av denna artikel publicerades har Adam Huttunen, FMSweden.se:s grundare, bett att få ge sin version av Expressen.se publicering:

Via mail skriver han till Resume.se:

”Det hela började som ett skämt, och trots kvällstidningarnas rykte var det nog ingen utav oss som trodde att de verkligen skulle gå på det. Nu föll Expressen i fällan och bara det är illa nog, men även om det har bloggats och skrivits artiklar om det i stort sett överallt idag så missar alla det värsta av allt. Kollar ni i slutet på artikeln så ser ni att reportern totalt fabricerat ett citat från "en person inom Benfica": - Det är inget som är officiellt så jag kan inte bekräfta uppgifterna. Men det är säkert nära.

Jag hade inte höga tankar om Expressen/övrig kvällspress före detta men jag har alltid trott att man kunde vara säker på att om någon stod citerad så var det ett riktigt citat - nu börjar man ju undra hur många gånger man blivit lurad av sånt där förut...

Expressens chefredaktör kallar oss "nätskojare". Jag undrar vem som är vad här egentligen.”

Expressen.se blåst på nyhet om Ivan Obolo

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Expressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.