Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så satsar medierna i Almedalen

Publicerad: 4 Juli 2017, 13:35

Expressen TV framför TV4:s tält.

Foto: Andreas Elgstrand

Mot valåret 2018. Då lägger medierna krut på närvaron i Almedalen – och en viss tv-kanal får lägga tre gånger så mycket i markhyra.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenDagens NyheterMediaNyheter24ExpressenTV4Almedalen 2017Dagens Industri

Almedalen är som bekant den hetaste platsen i Sverige att vara på denna vecka – framför allt för medierna.

Mediehusen har cirka 400 ackrediterade journalister på plats som har ett guldläge för att snappa upp heta storys. Men bevakningen är egentligen bara en liten del – det gäller även att mingla, synas och hålla om kunder på Wisby Strand, Kallis och de otaliga roséeventen. Du som läser detta är säkerligen här.

Hur satsar mediehusen och vad ger det?

Magnus Törnblom, chef företagskommunikation, TV4:

– Almedalsveckan handlar inte om affärer för oss, utan att skildra det som sker här för våra tittare och användare, att ge dem relevant och starkt innehåll. Det i sin tur leder till att annonsörer vill göra affärer med oss.

Kostnaderna för TV4:s tält har ökat från 7 500 per dag till 23 000 per dag.

– Det är en kraftig höjning. Givet den så ökar våra Almedals-kostnader något.

Dagens Nyheters fokus låg förra året på näthat. I år har de beslutat att lägga sitt fokus på virtual reality.

– Det här är en viktig arena för oss att befinna oss på. Dels redaktionellt för att bevaka, men även varumärkesmässigt. Framför allt har vi möjlighet att träffa läsare och lyfta produkter. Därför har vi valt att ta VR hit och låta besökarna i tältet prova, säger Anna Wallin, projektledare för Almedalen på DN.

DN har totalt 70 programpunkter, med bland annat för- och eftersnack till talen, dueller och Ipsos som går igenom de senaste opinionssiffrorna.

Hur mycket omsätter ni?
– Kostnader och intäkter går ungefär jämt ut.

Nyheter24:s vd Daniel Weilar säger att det är ett ypperligt tillfälle att skapa relationer med beslutsfattare.

– Det gör att vi blir bättre. Vi går plus på omsättningen. Vårt tält kostar dessutom mycket mindre än alla andras.

Expressen arbetar med 150 programpunkter och delar varje dag ut en 32-sidig Almedalsspecial på plats. Tv är en storsatsning.

– Expressen har i flera år varit synliga i Almedalen samtidigt som vi tagit stora marknadsandelar på våra marknader. Eftersom vi gör allt mer innehåll, nu även i Di TV, så ökar vår satsning även när det inte är valår, säger Magnus Alselind, redaktionschef på Expressen.

Expressen vill inte uttala sig om kostnader eller intäkter kring Almedalen.

Dagens industri satsar hårt för fjärde året i rad. Hela deras målgrupp är på plats i Visby och de knyts en hel del kontakter. De har 34 programpunkter på en 300 kvadratmeter stor arena.

– Näringslivets intresse för Almedalen som mötesplats med den politiska världen med partier, opinionsbildare och andra intresseorganisationer ökar, säger Jonas Jonsson, redaktionschef Di.

FAKTA

Expressen:
På plats: Ca 40
Adress: Hamngatan
Tältkostnad: ”Vi har öppen scen och lounge”

Nyheter24:
På plats: 15-20
Adress: Hamnplan
Tältkostnad: ”Mindre än alla andras”

Dagens Nyheter:
På plats: Ca 40
Adress: Strandvägen
Tältkostnad: Ingen uppgift

TV4:
På plats: Ca 30
Adress: Hörnet Cramérgatan/Donnersgatan
Tältkostnad: 23 000 per dag

Dagens industri:
På plats: 30-40 (15 reportrar)
Adress: Donners plats 2
Tält: Ingen uppgift

Fotnot: Aftonbladet och SVT har inte svarat.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.