Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så sätter de unga medieagendan – Splay växer upp

Publicerad: 9 Februari 2017, 09:48

Resumé Insikt Media luskar i ungdomarnas föränderliga medievärld.

Foto: Mostphotos

Musical.ly, Snapchat, slutna grupper och andra plattformar vi inte har en aning om sätter agendan för de unga. Hur ska Splay, som numera tillhör de traditionella spelarna, fortsätta vara relevanta i dagens medievärld?


Ämnen i artikeln:

MediaResumé InsiktResumé Insikt Media

Youtube-fenomenen Therese Lindgren och De Vet Du blir äldre och publiken likaså.

Samtidigt växer ett nytt etablissemang fram. En generation vars egna liv flyter samman med mediekonsumtion i realtid. De som inte kunde bry sig mindre om polerad koreograferad linjär tv. Där Musical.ly, Snapchat och samtal i slutna grupper sätter agendan.

För ett år sedan tog Splay ett beslut att förändra sin strategi. De lyfte blicken från Youtube och breddade sig genom 360-tänk på Instagram, Facebook och Snapchat. Utmaningen nu är att klara balansgången att både kunna behålla sin corepublik mellan 18-24 år och samtidigt kunna tjäna pengar på den köpstarka äldre målgruppen.

Vill du höra mer om Splays målgruppsanpassning, i vilka medier ungdomarna finns idag och varför du bör anställa de unga? Då ska du prenumerera på Resumé Insikt Media. Prenumerera här.

De medverkar i caset:
Vigor Sörman
, vd Splay
Peder Fjällström, vd, Earth People
Nils Andersson Wimby, byråchef, Isobar
Katarina Graffman, antropolog

ÖVRIGT I BREVET:

Q&A..
Thomas Eriksson, digital förlagsredaktör, Egmont

LÄSVÄRT..
Mediebyråernas förändring, big data och Facebooks tv-spel

VECKANS..
Bot

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.