Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så ser kvinnors medievanor ut

Publicerad: 7 april 2015, 11:45

Varannan kvinna i studien vänder sig först online för att söka information när något händer.

Foto: Colourbox/Lev dolgachov

Kvinnor surfar främst på Facebook och det är underhållning de delar och sprider till sina vänner. Det visar en ny studie i vilken kvinnors medievanor har studerats.


I en studie som Meredith gjort, som AdWeek refererar till, har 2500 kvinnor i åldrarna 18-67 tillfrågats om sina medievanor. I studien har bland annat undersökts genom vilka enheter kvinnor går in på internet, huvudskälet till mediekonsumtionen och vilket material de delar och sprider vidare. Genom att undersöka kvinnors digitala preferenser kan varumärken utveckla nya sätt att nå målgruppen.

Sammanfattning av fakta från studien:

Genom vilka enheter konsumerar kvinnor internet?
– 74 procent använder en bärbar dator
– 67 procent använder sin smarta telefon
– 57 procent använder en stationär dator
– 46 procent använder surfplatta
– 14 procent använder en läsplatta

Vad delar kvinnor på sociala medier?
– 57 procent delar "roliga saker"
– 55 procent delar personliga fotografier och videos
– 31 procent delar nyhetshistorier
– 24 procent delar produkt- och servicerekommendationer
– 21 procent delar utbildningsrelaterat


Vilken är huvudanledningen till att kvinnor konsumerar medier?
– 81 procent anser att webben är en bra källa för att inhämta ny kunskap
– 80 procent av de svarande uppger att de vill ta del av saker på sin egen tidsram
– 69 procent svarar att de använder internet för att det ger dem idéer att prova nya produkter

Hur tänker kvinnor kring tv-tittande?
– 65 procent av de svarande uppger att de tittar på tv för att det är avkopplande
– 62 procent kallade det för "a good escape"
– 55 procent ser det som ett bra sätt till "egentid"

Hur tänker kvinnor kring printmagasin?
– 38 procent uppger att de uppskattar den detaljerade informationen som finns i magasin
– 36 procent uppger att de uppskattar att magasin upptar deras fullständiga uppmärksamhet
– 32 procent uppger att magasin håller dem uppdaterade

Vilka sociala medier använder kvinnor minst en gång i veckan?
Facebook – 83 procent
Youtube – 58 procent
Pinterest – 41 procent
Twitter – 34 procent
Instagram – 33 procent
Google Plus – 27 procent
LinkedIn – 22 procent
Snapchat – 13 procent
Tumblr – 11 procent
Vine – 8 procent
Reddit – 5 procent

Nära hälften (49 procent) av alla kvinnor vänder sig först online för att söka information när något händer, därefter till tv:n (35 procent), därefter till sociala medier (10 procent) och slutligen till vänner och familj (4 procent) eller nyhetstidningar (1 procent).

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.