Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så ser nya Aftonbladet ut

Publicerad: 28 Januari 2010, 10:41

En ny, helt omgjord huvudtidning. Så ska Aftonbladet bromsa upplagefallet på söndagarna. Resume.se kan visa bilder på nya söndagsutgåvan som kan få höjt pris.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Det nya ”bröllops-uppslaget”.

En ”dummy” av förstasidan som blir renare, med större plats för den egna stora nyheten.

Trots förändrade läsarmönster är papperstidningen fortfarande den viktigaste affären för Aftonbladet.

I både oktober och november föll tidningens upplaga med cirka 15 000 exemplar per utgivningsdag.

I november låg upplagan på 336 800 exemplar per utgivningsdag.

Enligt chefredaktören Jan Helin bör Aftonbladet ligga på 355 000 exemplar i medelnetto under en vecka.

Nu görs huvudtidningen om på söndagarna, en av kvällstidningarnas allra viktigaste försäljningsdagar som gått för trögt (383 200 exemplar i november, ett tapp på 14 400 ex).

Den nya söndagsutgåvan, som trycks på dyrare vitare och tjockare papper, får ökat nyhetsfokus – ettan blir renare och målet är att varje gång ha ett eget bärande nyhetsjobb – ett tungt avslöjande eller en granskning som ska få läsarna att höja på ögonbrynen.

Den klassiska ”mitten” – mittuppslaget – återuppväcks med bra grafik och bilder.Söndagsutgåvan ska även innehålla veckans intervju, som tidigare publicerats på lördagar, samt Alex Schulmans sida.

Det blir även en nyhetspanel med Karin Magnusson och ”heta” personer samt en särskild avdelning – ett uppslag – inför kronpinsessans bröllop, med artiklar av hovreportern Jenny Alexandersson och krönikor av Herman Lindqvist.

Det blir också en ny bakvagn, bland annat med ett stort quiz.

Hur mycket kan förändringen hjälpa till att stoppa tappet på söndagar?
– Det är svårt att säga. Men jag tycker det är oerhört viktigt att fortsätta att utveckla papperstidningen mot våra målgrupper. Söndagar är en bra tidningsdag med ett annat läsarbeteende än på vardagar. Vi vill utveckla tidningen mot läsarnas behov på söndagen. Förr eller senare stabiliserar man upplagan om man jobbar så, det är min övertygelse, säger Jan Helin.

Även priset för söndagsutgåvan kan komma att höjas.

– Den frågan utreds fortfarande. Men generellt kan man säga att printaffären kommer att handla om att ta betalt, snarare än att maximera volym med lågt pris. Läsarvolym handlar i dag om digitala kanaler, säger Jan Helin.

– Tillsammans med vår tjocka Supersöndag i Sportbladet på söndagarna och Söndagsbilagan tycker vi att vi har ett klart attraktivt erbjudande.

Enligt Jan Helin är konkurrensen från Expressen stimulerande.

– På printsidan är konkurrensen med Expressen roligare i dag än för ett par år sedan. Expressen jobbar med nyheter igen och vill göra klassisk kvällstidning. Digitalt hänger de inte med oss.

–  Men Bonniers strategi att lägga TV 4 och  Expressens i samma affärsområde och mer eller mindre göra dem till ett mediehus med två varumärken är en tuff utmaning för oss.

På fredag nästa vecka kommer även nyomgjorda Nöjesbladet. Som Resume.se tidigare skrivit kommer Nöjesbladet bara att komma ut på fredagar framöver. Tidigare har den kommit ut fredag, lördag och söndag.

Reklamkampanjen för nya söndagstidningen görs av byrån Naked, som Resume.se skrev i går..

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.